1) Text s názvem NA (HOLUB, Miroslav. K principu rolničky: poznámky a námitky na 43 řádek doprovozené myšlenkami druhých o vědě, kultuře a jiných nesnázích. 1. vyd. Praha: Melantrich, 1987. 198 s. Česká próza.)
2)Didaktický potenciál textu vidím především v jeho různorodosti, barvitosti, originalitě a spoustě různých jevů, které lze v textu sledovat. Jedná se o fejeton, který vypráví o použití předložky na s porovnáním předložky v. V textu se objevuje bohatá slovní zásoba a specifické jazykové prostředky, které dodávají textu na jeho originalitě. Zároveň v textu můžeme pracovat s použitím závorek, pomlček či dvojtečky. Objevuje se zde také rozdíl mezi na úkor a ve prospěch, které je v textu užito chybně, to lze krásně propojit s dnešním stále častěji chybně používaným kvůli a díky.
3) 14-15 let, 8. ročník/ 9.ročník
4) V rámci lexikální roviny můžeme text využít jako zdroj bohaté slovné zásoby a zajímavých obratů, spojení, slov, která jsou použita v nevšedním kontextu.
Morfologicko-syntaktická rovina: Souvětí v textu jsou spíše delší, ale je to způsobeno četnými výčty, které by se mohly využít pro vytvoření vět tak, aby z výčtů typu na úřadě, v úřadě apod. žáci mohli tvořit v jedné větě příslovce a v další přívlastky. Zároveň se zde objevuje také pár vět v zajímavém podmiňovacím způsobu (můžeme si vysvětlit jeho funkci v textu, jak by se změnil význam textu, pokud by tam podmiň. zp. nebyl).
5) Některé tipy na konkrétní úlohy jsem již vypsala v předchozích bodech. S textem bych ale určitě pracovala tak, že bychom si nějakým způsobem popsali slovní zásobu, která se v textu vyskytuje, zkusili bychom si vysvětlit, proč autor používá taková slova, slovní obraty, tvary sloves apod. Tento text není v Holubově sbírce ojedinělý, proto v případě, že bychom si přečetli ještě nějaký další, mohli bychom z textů vyvodit definici fejetonu jako publicistického žánru. Zároveň si povídat o žánru fejetonu, jestli žáci znají nějaké autory, kteří psali fejetony, jestli mají nějaký svůj nejoblíbenější, zdali si zkusili někdy sami napsat fejeton, kde bychom takový text mohli najít a mnohé další.
Mohli bychom se bavit o tom, jak žáci vnímají předložku v a na v různých kontextech, jak na ně používání těchto předložek z textu působí, co je jim příjemnější apod.
Dále si vysvětlit, proč je důležité rozlišovat ve větách kvůli a díky, potažmo na úkor a ve prospěch (s tím se tak často setkávám ve špatné podobě, že už začínám mít pocit, že lidé ten rozdíl vůbec nevnímají).
Text je velmi rozmanitý a opravdu originální, proto věřím, že by z něj šlo asi vytěžit ještě mnohem více, jen mě to třeba zrovna teď nenapadá.