V šetření TALIS mě zaujalo především, jak dobře si vedou čeští učitelé ve srovnání s EU. Přiznávám, že největším překvapením pro mě bylo, že 86 % českých učitelů se věnovalo čtení odborné literatury, čímž utekli evropskému průměru o 27 % a že jde zároveň o nejrozšířenější způsob profesního rozvoje u nás. Očekávala bych vyšší popularitu online, případně prezenčních seminářů. Je však možné, že po covidových letech 2020 a 2021 může v grafu dojít k zásadní proměněn.
Dále mě velmi zaujalo, že Čeští učitelé zmiňují mnohem méně často překážky v účasti v profesním vzdělávání než jejich kolegové z evropských zemí. Zvláště velký rozdíl je u překážky „k účasti v aktivitách profesního vzdělávání nejsem nijak motivován/a.“ U této položky bych očekávala, že jí budou Češi, jakožto notoricky známý národ stěžovatelů, vévodit. Překvapivě se však nachází hluboko pod evropským průměrem.
Každopádně je velice příjemné a zároveň nečekaní zjištění, že si v celé oblasti profesního rozvoje v porovnání s evropskými zeměmi vedeme poměrně dobře.