Lesní třída Javorka ve FMŠ Sluníčko pod střechou

Lesní třída Javorka ve FMŠ Sluníčko pod střechou

autor Lucie Onderková -
Počet odpovědí: 0

 Režim dne: 

Vždy záleží na situaci, počasí, počtu dětí, prostředí, kde se zrovna s dětmi nacházejí, režim dne je pouze orientační

8:00 - 9:00 - děti postupně přicházejí do školky a scházejí se na školní zahradě

9:00- 9:30 řízená činnost/ přesun do lesa/ svačina

9:30-10:30 volná hra/ řízená činnost

10:30-11:30 volná hra/ přesun z lesa do MŠ

11:30- 12:00 přesun dětí do budovy, hodnocení dopoledních činností, relaxace, přípravy na oběd

12:30-14:00 odpočinek, odchod některých dětí domů

jakou formou byly zařazovány/vedeny organizované PA

V Javorce se pohybové aktivity vyskytovaly jak ve formě řízené (didaktické hry, rozcvičky), tak ve formě spontánní. Moce se mi líbilo, že pohybové aktivity byly provázané tematicky. Děti v lesní třídě se pohybují s radostí, a mají ho dostatek. V tomto ročním období to ani jinak venku nejde. Pokaždé když dětem byla trochu zima, vymyslela se hra pro zahřátí nejen dětí ale i paní učitelek. Protože mají děti pohybu dostatek, je důležité nezapomínat na relaxační a kompenzační cvičení. To jsem v lesní třídě také zažila.

jak byla organizována spontánní pohybová činnost

Děti tráví skoro celý den venku a proto se neustále pohybují. Třída měla vymezena jasná pravidla, co děti mohou a co nemohou venku dělat a proč. Všechny děti se snažily pravidla dodržovat, a pokud de stalo, že někdo dělal to co neměl, všichni si to společně vysvětlily a pokračovalo se ve volné hře. Děti měly povoleno lézt na stromy, ale musely na ně vylézt bez cizí pomoci. Učitel tam byl pouze jako průvodce, nikoli pomocník.

 jaké pomůcky (nářadí, náčiní) byly využívány a jakým způsobem

Vzhledem k tomu, že veškerá sportovní aktivita probíhala venku, nepoužívaly žádné sportovní nářadí. K řízeným činnostem se používaly často přírodniny (klacky, šišky, listí, stromy, pařezy) ale i podložky na sezení, míče, plyšové kostky.

Pokud jsme byly uvnitř v mš a zbyl nějaký čas, děti mohly používat tělocvičné nářadí (kozu, žíněnky, žebřiny…)

Snaha o posouzení úrovně dovedností vzhledem ke stejně starým dětem ze státní MŠ (umí chytat, házet, skákat po jedné noze..., znají hry s pravidly a hrají je... atd., atd.)

Pokud děti porovnám se stejně starými dětmi ze státních mš mohu říct, že jsou na tom mnohem lépe v lezení, skákání, ve spolupráci ve volné hře. Byl vidět veliký rozdíl mezi dětmi, co jsou v lesní třídě první rok, a mezi dětmi co už tam jsou déle. Myslím si, že tyto děti zas tolik neznají klasické hry s pravidly, jelikož mají více spontánních her, a více zkoumají přírodu něž „hrají na babu“.