Akční výzkum - odborné dovednosti

Akční výzkum - odborné dovednosti

par Daniela Vančurová,
Nombre de réponses : 1

Pro svůj akční výzkum jsem si zvolila příprava a ukázka odborných dovedností na provozovnách.

Působím na Hotelové škole v Teplicích jak učitelka odborného výcviku. Jsem na pracovištích, které máme nasmlouvané v Ústí nad Labem, na půdě školy se pohybuji málo kdy.

V loňském školním roce se nemohli konat X měsíců praxe na pracovištích (restaurace, kavárny, hotely, jídelny, cukrárny,...) a vzhledem k tomu, že jsme potřebovali připravit žáky posledních ročníků na praktické závěrečné zkoušky, rozhodli jsme se je připravit dle našich možností. Bylo dovoleno, aby žáci posledních ročníku chodili na konzultace a tak jsme této situace využili. Zvali jsme si žáky po skupinkách a dělali jsme s nimi praktické dovednosti, které je čekali u PZZ. Když nastal jejich den D a žáci měli předvest dovednosti, které jsme s nimi probírali, nacvičovali a konzultovali, ukázalo se, že to bylo přínosem a troufám si říct, že 95% byli žáci, kteří ukončili PZZ úspěšně. Zbylé 5% byli žáci, kteří s námi nekomunikovalo, nechodili na konzultace a nácvik dovedností.

Letošní školní rok jsem se rozhodla tyto dovednosti k PZZ zkoušet na pracovištích s žáky posledních ročníků. Před pár týdny jsem již začla tuto dovednost dělat v jednom hotelu v Ústí nad Labem. Sezvala jsem si žáky, kteří májí praxe v ÚL a začli jsme spolu dělat první dvě dovesnosti - postavení slavnostní tabule na základě vymyšleného slavnostního menu a dále to byla příprava zeleninového salatů před hostem. Měla jsem malou skupinku 4 žáky. Nicméně i to stačí k tomu, aby jsem to s nimi probrala do podrobna. 

Po skončení jsem se optala na zpětnou vazbu, zda jím tento styl ukázek a nácviků vyhovuje a co se jim naopak nelibí. Jejich zpětná vazba byla kladná a velice mne potěšila. Hned se ptali, kdy uskutečníme další den a že si z toho pamatují více než když to probírají ve školní učebně, kde je celá třída. Dala jsem jim i na výběr s dovedností, které si u zkoušky mohou vylosovat. Volba padla na dekantaci červeného vína. 

Vzhledem k tomu, že žáci jsou na pracovištích na praxi, domluvili jsme se, že dovednosti budou vždy jen jednou do měsíce. Nemohu si moc dovolit žaky tahat z praxe. Zatím to jednou do měsíce stačí a až se bude blížit termín jejich PZZ tak nácviky budou častěji.

Mým cílem v tomto akčním výzkumu bude, zda procvičování dovedností k PZZ má smysl a přípraví to žáky na zdárné ukončení a dosažení výučního listu. Úspěch nyní pro mě je ten, že se žákům (skupinka ÚL) líbí nácvik a vítají to.

Daniela Vančurová - 3.roč., Specializace v pedagogice (B U-PVOV), bakalářská, kombinovaná, PedF 

En réponse à Daniela Vančurová

Re: Akční výzkum - odborné dovednosti

par Michaela Kaštánková Pecháčová,
Tento příspěvek mě velmi zaujal, protože jsem sama před časem učila na podobné škole. Když nastala doba Covidová, už jsem pracovala na ZŠ, ale moskrát jsem přemýšlela o tom, jak bych si v této situaci asi poradila, když žáci ne mohou získávat praktické vědomosti přímo v praxi. Tento nápad je velmi zajímavý a podnětný.