Měli by hojně sledovaní lidé ("influenceři") na sociálních sítích přidávat reklamní příspěvky? Jaké to může mít důsledky (+ i -)?

Měli by hojně sledovaní lidé ("influenceři") na sociálních sítích přidávat reklamní příspěvky? Jaké to může mít důsledky (+ i -)?

autor Klára Vlková -
Počet odpovědí: 3

Průřezové téma: Mediální výchova

Tématický okruh: Fungování a vliv médií ve společnosti

Očekávaný výstup: Chápe vliv reklamy na současnou mediální produkci, identifikuje projevy komercializace a reflektuje svůj vztah k reklamě ve svém vlastním chování.

podněty k diskusi:

1) 

https://www.instagram.com/p/B_VGC0AHN0c/?igshid=l0qfwbbrtya7

2) 

https://www.instagram.com/p/CGVJE56BxTb/?igshid=d8mofytzema3

3) 

https://www.instagram.com/p/CNzqYgRllVG/?igshid=1en52y4bsj7gg

4) 

https://www.instagram.com/p/CN-kGXFB-bg/?igshid=1gzj3u9eqoh6t

5) 

https://www.instagram.com/p/CJTOiXJFsxK/?igshid=j8g1zj0ihdl4

V odpovědi na Klára Vlková

Re: Měli by hojně sledovaní lidé ("influenceři") na sociálních sítích přidávat reklamní příspěvky? Jaké to může mít důsledky (+ i -)?

autor Jitka Dvořáková -
Dle mého názoru nevidím na reklamní propagaci prostřednictvím influencerů nic špatného, ovšem jde o to, co tito lidé propagují. Myslím si, že je více než důležité podotknout, že tito „youtubeři, tiktokeři a instagrameři“, představují vzor pro většinu mladých lidí, konkrétně těch v dospívajícím věku, jenž chtějí být co nejvíce jako oni. Není tak těžké uhodnout, proč většina influencerů oslovuje právě tuto věkovou skupinu, neboť právě děti a dospívající tráví většinu svého volného času surfováním na internetu prostřednictvím mobilních telefonů, tabletů či notebooků. Právě nejrůznějšími tématy dnešní doby si řada influencerů získala řadu mladých sledujících, kterým jsou tato témata blízká a svým způsobem zajímavá. Ať už různé recenze elektroniky, make-up tutoriály, hauly bytových dekorací, módy a kosmetiky či vlogy ze zajímavých míst, jsou právě tím, co mladou generaci zajímá, a právě z tohoto důvodu, kterým je souznění s moderním světem, jsou tyto „hvězdy“ sociálních sítí vzorem pro téměř každého dospívajícího.

Pokud se nyní zamyslím nad předchozím odstavcem, snadno z něj vyvodím jednu věc. Totiž pokud víme, jak velmi působí sociální sítě na mladou generaci, lze tohoto faktu využít tím, že se prostřednictvím známých tváří sociálního světa budou propagovat „správné“ věci. Mám na mysli například šíření myšlenek o zdravém životním stylu, kdy za pomoci influencerů vyzdvihneme pozitiva různých sportů, sportovních prostředků (jízdní kola, inline brusle, lyže…) nebo výživových doplňků. Lze takto propagovat i různé učební obory či volnočasové aktivity. Ovšem reklamu prostřednictvím známých tváří můžeme využít i jinak. Jistě nikomu z nás neušla nedávná sociální kampaň týkající se očkování proti covid 19, jejíž tváří se stala Anna Šulcová, jenž na youtube vystupuje jako Anna Šulc. Tato mladá žena je inspirací pro mnoho jiných mladých lidí, a právě proto vsadili tvůrci této kampaně zrovna na ni. Chci tím jen říci, že díky influencerům lze šířit mezi dospívají i témata týkající se šikany, pohlavně přenosných chorob, návykových látek apod, jenž by byla mezi lidi šířena jako témata ryze preventivní.

Závěrem bych chtěla říci, že prostřednictvím takto známých lidí, kteří jsou „ikonou“ především dětí a mladistvých, by měla být propagována témata, která nepředstavují pro mládež nebezpečí či závislost. Tím chci říct, že témata, která jsou naprosto nevhodná k propagaci influencery, řadím cigarety, alkohol, herní automaty apod. Pokud víme, jak moc tito lidé na mladou generaci působí, využijme tento fakt v jejich pozitivní růst a rozvoj.
V odpovědi na Klára Vlková

Re: Měli by hojně sledovaní lidé ("influenceři") na sociálních sítích přidávat reklamní příspěvky? Jaké to může mít důsledky (+ i -)?

autor Gabriela Libová -
Influencer je v dnešní době poměrně hojně skloňovaný pojem, často vnímán negativně, ale samo o sobě na něm nic špatného není. Doba se posouvá, některé pracovní pozice vznikají, jiné zanikají. Pokud lidé získají na svých sociálních sítích tisíce (nebo třeba i miliony) sledujících, je přirozené, že budou chtít svůj vliv využít a zpeněžit a nebudou to dělat pro dobré slovo. Pak už ale záleží na jejich morálním kreditu a svědomí, zda svůj vliv využijí smysluplně a budou se snažit ve svých příspěvcích lidem předat i nějakou přidanou hodnotu (z výše zmíněných např. Kovy, podle mě pozitivní příklad toho, že se reklamy dají dělat vtipně, inteligentně, nevulgárně a zároveň třeba šířit i politickou osvětu, tady bych zmínila i Dominika Feriho), ale na druhé straně máme celou hordu influencerů, kteří by za peníze od firem zaprodali i svou duši a propagují dětskou výživu, i když nemají dítě; permanentky do fitka, i když necvičí, sexualizují své příspěvky, aby měly co největší dosah a budily kontroverzi nebo propagují jídlo, co sami nejedí apod.
Takže proti influencerům, kteří postují reklamní příspěvky nic nemám, je to jejich práce, ale zároveň by měli obzvlášť někteří více přemýšlet nad tím co propagují, čemu propůjčují svoji tvář, koho tím ovlivňují (nebezpečí špatného vlivu na děti) atd.
V odpovědi na Klára Vlková

Re: Měli by hojně sledovaní lidé ("influenceři") na sociálních sítích přidávat reklamní příspěvky? Jaké to může mít důsledky (+ i -)?

autor Anežka Nováková -
Zcela souhlasím s komentáři výše. Na samotném influencerství nevidím nic špatného a domnívám se, že placené propagace jsou v dnešní době již jeho nedílnou součástí - zcela pochopitelně, převážně díky reklamám tak mohou lidé v tomto odvětví svou práci zpeněžit. Co ale také považuji za důležité je to, aby si tito lidé uvědomili zodpovědnost, která s tímto stylem práce přichází. Obávám se, že v dnešní době je práce influencera spojena především se "značným, rychlým a nenáročným" výdělkem a málokdo si uvědomuje možné dopady, které reklamní příspěvky mohou mít na děti a mladistvé. Na samotném přidávání reklamních příspěvků tak nevidím nic špatného, spíše jde o jejich formu a obsah. Otázkou je, jak toto lze regulovat.