Jsem učitelka "začátečnice". Učím teprve druhým rokem a v letošním roce učím pouze výchovy. Přípravy na výchovy (TV, VV) jsou podle mého názoru specifické. Já to dělám tak, že prvotně vycházím z tématického plánu. Tématu v tématickém plánu uzpůsobím plán hodiny (vyberu vhodnou hru, aktivitu, vyrobím šablony, apod.).
V loňském roce jsem byla třídní učitelkou 3. třídy. V té době jsem byla jednak na počátku své kariéry učitelky, jednak na samém začátku svého studia. Neměla jsem tedy téměř žádné teoretické (ani jiné) opory, zda a jak bych si přípravy na hodiny měla dělat, co by měly obsahovat, atd. Vše jsem tedy dělala nějak tak intuitivně. Myslím si, že mít nějakou přípravu na hodinu je nutné. Obzvlášť pokud je člověk začínajícím učitelem a nemá předchozí praktické zkušenosti. Na druhou stranu nejsem ale příznivkyní nějakých dlouhých "elaborátů". Přípravy jsem si dělala heslovitě.
Děkuji Janě za sdílení svých příprav. Takhle mi to přijde stručné, jasné a přehledné.
V přiložené diskusi se mi velmi líbila myšlenka reflexe ze strany žáků. Snažila jsem se u svých žáků a žákyň o něco podobného. Při probírání nové učební látky jsem se dětí ptala, jak tématu rozumí, zda je potřeba něco dovysvětlit a na konci hodiny jsem se ptala, zda to, co nebylo jasné, je už jasnější.
V diskusi k tomuto příspěvku se mi líbí zmínka Aničky o aktivitách, které se dají zapojit do hodin bez nějaké větší předchozí přípravy. Takové aktivity mám také ráda. :-)