Profesní rozvoj ředitele základní školy

Profesní rozvoj ředitele základní školy

autor Vlastimil Hubert -
Počet odpovědí: 4
  1. V čem vidíte hlavní přínos případného zavedení povinného studia ke splnění kvalifikačních předpokladů ještě před nástupem ředitele do funkce?
  2. Zvýhodnil byste u samotného výběrového řízení absolventa funkčního studia a proč?  
  3. Uchazeči na místa ředitele školy předkládají ke konkurzu koncepci rozvoje školy. Na kterou oblast se nejvíce zaměříte?
  4. Jaký máte názor na skutečnost, že zřizovatel do funkce jmenuje ředitele školy bez ohledu na výsledky konkurzního řízení?
V odpovědi na Vlastimil Hubert

Re: Profesní rozvoj ředitele základní školy

autor Jaroslav Kříž -
Zdravím, odpovídám na Vaše otázky:
1. Domnívám se, že do školy nenastoupí ředitel, který nemá alespoň základní odborné znalosti v oblasti řízení školy a neohrozí další vývoj školy.
2. Ano, jelikož tím prokazuje zájem o tuto práci a odborně se na ni připravuje.
3. Určitě na strategii personálního rozvoje organizace a na samotné klima školy.
4. V tomto ohledu spatřuji zásadní problém v politizaci vzdělávání a možnosti dosazování si předem vybraných kandidátů, bez ohledu na jejich odborné kompetence.
V odpovědi na Jaroslav Kříž

Re: Profesní rozvoj ředitele základní školy

autor Vlastimil Hubert -
Dobrý den, pokládám doplňující prohlubující otázky v reakci na odpovědi.
1. Kdy by se tak mohlo stát?
2. Jak konkrétně byste ho zvýhodnil?
3. Proč zrovna na tuto oblast?
4. Měl by mít poslední slovo při výběru zřizovatel, tedy zodpovědná "osoba" za chod školy ?
V odpovědi na Vlastimil Hubert

Re: Profesní rozvoj ředitele základní školy

autor Alžběta Vodrážková -
Zdravím a odpovídám:
1. Přínos vidím v tom, že se ředitel(ka) nebude učit řídit školu až za pochodu, ale bude na tuto systematickou a těžkou práci připraven teoreticky ze studia. K tomu být dobrým ředitelem nestačí být pedagogem a dobrým jednatelem. Budoucí ředitel by měl znát nejrůznější situace, které mohou nastat, měl by mít představu, jak je řešit, měl by umět menežovat tým, mít jasnou vizi a koncepci apod. Studium ke splnění těchto kvalifikačních předpokladů by mělo být velmi přínosné.
2. Ano. Protože nejde jen o sympatie, dobrý projev a jednání, dobré pedagogické záměry. Jde i o to, aby ředitel(ka) uměl řídit, systematicky rozdělovat práci a rozvíjet školu správným směrem.
3. Na vize školy, hlavní pilíře, koncepci - jak se škola bude profilovat a jakými kroky toho ředitel(ka) a jeho tým dosáhne.
4. Nezdá se mi to vhodné, neboť se do výběru může zaplést politický záměr, dobré kontakty (které někdo má a někdo jiný ne) apod. Myslím, že by hlavní váhu mělo mít opravdu konkurzní řízení.
V odpovědi na Vlastimil Hubert

Re: Profesní rozvoj ředitele základní školy

autor Tomáš Bendl -

Zdravím Vlastimile, pokusím se o zodpovězení:

1. Dobrý manažer resp. ředitel školy by měl znát širší kontext, což mu může mj. umožnit právě povinné studium.

2. Ano. Věřím, že takové studium má potenciál danému řediteli značně rozšířit obzory.

3. Záleží podle zaměření školy. Nemyslím si, že je nutně nezbytné prioritizovat jednu oblast před druhou. Škola by měla mít jasnou koncepci, směr, vizi. Zároveň je nezbytné oslovit kvalitní pedagogický sbor a vytvořit vhodné prostředí a atmosféru pro výuku ve škole. 

4. Tato představa mě upřímně  vadí a irituje. Ať už jde o politické rozhodnutí, "kamarádšoftsví", či jiné, považuji to za netransparentní, neférové a neprofesionální jednání.