Úrovně participace a rodiče ve školské radě

Úrovně participace a rodiče ve školské radě

autor Petr Chaluš -
Počet odpovědí: 0

Stelmach zkoumal v Kanadě (2016) rodičovskou participaci ve školské radě s použitím teorie občanské participace, která popisuje úrovně participace. Pracoval s 6 školami. Výběr případů založil na emailu přes místní autority, které mapovali činnost školských rad, všem ředitelům středních škol v provincii, kde nabídl dobrovolnou účast na výzkumu. Od dobrovolné účasti očekával autentická data, ozvalo s emu 6 ředitelů škol, které zařadil do studie. 

Použil polostrukturované rozhovory, uvedl dle (Fontana and Frey 2005) a fokusní skupiny. Zajímala ho otázka jestli a jak vidí rodiče svou roli v plánování rozvoje školy, což je hlavní mandát SCC (obdoba školské rady). I školská rada v českém prostředí, má podobný aspekt, kdy se dle školského zákona podílí na koncepci rozvoje školy. I další autoři v oblasti School Governance vidí obecně roli školských rad jako významnou právě v oblasti rozvoje školy (Gann).  

Zahrnul ředitele a předsedy rad. Vytvořil přehlednou tabulku zapojených osob, obsahující základní charakteristiku škol (ročníky, velikost, umístění - městská nebo menší obce)

Na základě analýzy dat z rozhovorů a fokusních skupin se rozhodl zařadit další osoby na úrovní okresů - ředitele (něco jako vedoucí odborů školství), místního inspektora, který měl mimo jiné na starost i monitorovat školské rady, okresního koordinátora školských a další, vynechal učitele, kteří předpokládal mají perspektivu učitelů a hledal zejména perspektivu a zkušenost rodičů. Rozšířil data pozorování setkání školských rad a analýzou dokumentů ministerstva provincie a dokumenty školských okrsků. 

Analyzoval data dle Saldana (2013) procesem simultáního a popisného kódování s využití participativní teorie Arnsteina úrovní občanské participace jako heuristiku kódování. Ukázalo se, že různé rady, mají různé úrovně, vykazují prvky určitých úrovní. V diskusi k metodologii uvádí, že mezi úrovněmi není jasná hranice dle teorie, záleželo tedy na interpretaci výzkumníka. Díky unifikované struktuře a mandátu školských rad autor dle svého mínění mohů identifikovat faktory přispívající nebo tlumící vyšší úroveň participace.

Velká část vědeckého článku je o argumentaci dat z rozhovorů a jejich porovnávání s dostupnými jinými výzkumy.

Pro můj výzkum je to inspirace metodologická, jak výběrem případů, tak všemi použitými metodami, ve svém výzkumu bych chtěl také kombinovat pozorování a rozhovory, zvažuji i fokusní skupiny, ve formě pozvání jen rodičů ze školských rad bez přítomnosti ostatních, možná i jen jednoho rodiče z každé školské rady do skupiny rodičů z různých rad, kde předpokládám důvěru a otevřený dialog. 

N české úrovni pak zvažuji oslovit za zřizovatele - pracovníka odboru školství a možná zvážit se pohybovat pod více zřizovateli, protože se může lišit přístup. Také mi přijde důležité zapojit ředitele školy, i všechny členy rady. Zajímá mě kromě rodiče a celková "charakteristika zkoumané školské rady" je otázka jestli případ bude celé rada nebo rodič, v této studii neuvádě metodu případové studie, i když to bylo dost blízko případové studii, a tím případem mu byly podle mne školské rady.

Bonnie Stelmach (2016) Parents’ participation on school councils analysed through Arnstein’s ladder of participation, School Leadership & Management, 36:3, 271-291, DOI: 10.1080/13632434.2016.1247048 To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/13632434.2016.1247048