Inside but still on the outside? Teachers’ experiences with the inclusion of pupils with special educational needs in general education
https://www-tandfonline-com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/full/10.1080/13603116.2018.1503348
Studie je založená na polostrukturovaných rozhovorech s osmi učiteli.
Ze dvou obcí, z celkem čtyř norských škol, byli na základě předchozí průzkumové studie
vybráni dva učitelé z 1. stupně a dva z 2. stupně ZŠ a to tak, aby každou dvojici tvořil jak
učitel pro všeobecné vzdělávání, tak speciální pedagog.
Rozhovory byly zpracovány kvalitativní tematickou analýzou
(Braun a Clarke 2006; Host, MacQueen a Namey 2012).
Texty rozhovorů byly kódovány a kategorizovány. Tak byla identifikována některá ústřední témata,
založená na jedné straně na průvodci dělání rozhovoru (interview guide),
ale částečně také na zkušenostech, které učitelé během rozhovorů získali.
Témata byla formována kombinací deduktivního a induktivního přístupu.
Pro vlastní výzkum, zaměřen na diagnostiku matematických predispozic u dětí
se speciálními vzdělávácími potřebami, shledávám přínos studie jednak v jejím provedení,
jednak v závěrech, které přináší. Co se provedení týče, vidím, že pro získání komplexnejšího vhledu
do problematiky by bylo vhodné v rámci mého výzkumu zahrnout i pohledy učitelů a rodičů
diagnostikovaných dětí. Co se závěrů studie týče, poukázala na důležitost a zároveň nedostatek
vzájemné komunikace všech zůčastněných stran vzdělávání, komplikace (zejména široké spektrum úrovní
jednotlivých žáků v rámci jedné třídy), které přináší inkluze a otevřela
pro mě otázku, jak docílit snížení těchto komplikací (jakým způsobem vzdělávat všechny najednou
a přeci na míru jejich vlastní úrovně).