1) vysvětlení pojmu Vandalismus
- = Svévolné poškozování a ničení veřejného i soukromého majetku
- Nepřinášejí pachateli žádné materiální obohacení
- Pachatel zpravidla nemá žádný motiv-většinou tak koná jen pro vlastní potěšení či pro potřebu odreagovat se.
- Vandalismus bývá páchán často ve skupinách, např. vrstevnických partách
2) Diskuse, co všechno vandalství může být (příklady)
Př:
- Poškozování a ničení veřejného a soukromého majetku
- Ulomené části nábytku, prokopnuté dveře, zničené školní pomůcky, učebnice, ničení oblečení rozbití tabule, rozbití oken, venkovních prostorů,..)
- Sprejerství
- ,…
3) Příčiny/ důvody vandalismu
Př.
- Chybná výchova
- Nedostatečná prevence
- Zděděné sklony
- Špatný příklad (rodina, společnost)
- Potěšení
4) Důsledky-tresty za vandalství
- Napomenutí třídního učitele
- Důtka třídního učitele
- Důtka ředitele školy
- Podmínečné vyloučení
- Vyloučení
- 1.,2.,3., stupeň chování
- Náhrada škody
Seznámení žáků s legislativou
Př:
- Školní řád (je v souladu se základní platnou legislativou)
- Zákon. č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), v platném znění
- Zákon č. 94/1963 Sb., o rodině
- Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí
- ,…
Kdo to řeší/s kým škola spolupracuje:
- Školní poradenské pracoviště (školní psycholog, výchovný poradce, školní metodik prevence, speciální pedagog)
- PPP (pedagogicko-psychologická poradenství)
- SVP (středisko výchovné péče)
- OSPOD (oddělení sociálně právní ochrany dětí)
- Policie ČR
6) Souhrn celé hodiny (co je vandalismus, důsledky,…)
7) Preventivní programy, příklady (videa, obrázky – vandalství)
- Videa – sprejerství, ničení náhrobků, poškozování soukromého majetku (zvonků, oken, plotů)
Autorky: Jitka Dvořáková, Veronika Rašková