VO-9-1-06

VO-9-1-06

autor Kateřina Podsztavková -
Počet odpovědí: 1

VO-9-1-06 

Žák zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu.

obsah učiva: lidská solidarita, pomoc lidem v nouzi, potřební lidé ve společnosti, přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi, rovnost a nerovnost, rovné postavení mužů a žen

náměty do vyučování

  • diskuze: Kdo jsou lidé v nouzi? Kam se mohou obrátit? Jak jim žáci mohou pomoci?
  • modelové situace – poskytnutí první pomoci, týraný spolužák, pomoc handicapovanému v mhd
  • problémy opuštěných seniorů v ČR, cizinců, matek samoživitelek, nízkopříjmové rodiny, týrané děti i dospělí
  • vysvětlení pojmů adopce, SOS dětské vesničky, pěstounská péče, dětský domov, charita, dobrovolník
  • exkurze do oblastní charity, beseda se členem hasičského sboru, zdravotníkem
  • zkontrolování znalosti telefonních čísel IZS, v jaké situaci komu zavolat?
  • Jak poznat podvodníka, který vybírá peníze?
  • vlastní zkušenosti žáků Byli někdy sami v ohrožení? Jak pomohli druhému? Přispěli někdy do veřejné sbírky?
V odpovědi na Kateřina Podsztavková

Re: VO-9-1-06

autor Martina Odstrčilová -
Přesně jak píše Kateřina, jen bych ještě doplnila:
obsah učiva: solidarita, pomoc lidem v nouzi (přistěhovalci, starší občané, lidé s handicapem, ale i spolužáci), předsudky, způsoby pomoci, pomáhající profese a organizace

- diskuse: Jaké organizace pomáhající lidem v nouzi působí v našem městě a kraji? Které takové organizace působící v naší zemi znáte? Jak se snaží "být vidět"? Pomáháte nějak vy sami či vaši rodiče?
- diskusi bych případně seznámila s některými organizacemi, které jsou buď velmi známé, např. Kuře dětem, Světluška, Paraple, nebo působí v oblasti, kde žijeme, např. oblastní charita, KONEP.
- zvláštní pozornost bych věnovala pomoci seniorům, lidem s handicapem, ale také dětem, které potřebují pomoci např. s doučováním (tady by se žáci mohli zapojit a případně pomoci spolužákovi či mladším žákům X záleží na vyspělosti žáků, např.na gymnáziu už by bylo možné diskutovat o tom, jestli někdo pomáhá, dobrovolničí v rámci konkrétní organizace atd.)
- důraz na toleranci a rovnost ve společnosti - lidé mají často různé předsudky, ať už vůči dětem z dětských domovů, lidem s handicapem nebo lidem jiné pleti, náboženského vyznání, národností
- pomoc imigrantům - diskuse, jaký na to mají žáci názor a proč, aktuality, jak pomáhá naše země, Lékaři bez hranic apod.