"VO-9-1-03 zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje"
Učivo z RVP:
- Zásady lidského soužití - morálka a mravnost, svoboda a vzájemná závislost, pravidla chování; dělba práce a činností, výhody spolupráce lidí
- Kulturní život - kulturní hodnoty, kulturní tradice
-
Naše obec, region, kraj – ochrana kulturních památek, přírodních objektů a majetku
Na začátek seznámení s tématem: zeptat se žáků, zda vědí, co vandalismus vlastně je, a jak ho vnímají?
Poté teorie, ale vždy doložena příkladem z praxe, fotografií, videem, zkušeností:
- objasnit podstatu vandalismu (poškozování veřejného X soukromého majetku, ničení přírody, kulturních a společenských objektů)
- spíše než různé druhy vandalismu bych dětem zdůraznila jaké jsou příčiny a cíle vandalismu:
- snaha upoutat pozornost
- forma protestu, požadavku
- snaha o materiální obohacení (méně častá forma)
- msta, křivda, zloba
- vandalismus nezáměrný, „z nudy“, forma „hry“
- rozlišení mezi vandalismem osobním X veřejným
- vandalismus ve škole
- vandalismus na veřejném majetku – konkrétní příklady z minulosti (Karlův most...)
- otázka na žáky, zda se s vandalismem někdy osobně setkali? Jak se cítili, když jim byla věc zničena? Případně jestli záměrně někdy někomu něco zničili a proč? Byl to projev vandalismu či nikoli?
Na závěr je důležité zdůraznit, proč je vandalismus ve společnosti nepřijatelným jevem, a jeho postihy v zákoně.
- morální zásada: nedělat druhému to, co nechci, aby činil od mě
- důležitost prevence (jak se proti vandalismu bránit - kamery, ostraha...) a pomoci (volat policii)
Hezká by na závěr mohla být i diskuze na téma "Umělecké dílo či vandalismus?" týkající se např. graffiti