VO-9-1-03 zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje

VO-9-1-03 zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje

autor Anežka Nováková -
Počet odpovědí: 0

"VO-9-1-03 zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje"

Učivo z RVP:

  • Zásady lidského soužití - morálka a mravnost, svoboda a vzájemná závislost, pravidla chování; dělba práce a činností, výhody spolupráce lidí
  • Kulturní život - kulturní hodnoty, kulturní tradice
  • Naše obec, region, kraj – ochrana kulturních památek, přírodních objektů a majetku

Na začátek seznámení s tématem: zeptat se žáků, zda vědí, co vandalismus vlastně je, a jak ho vnímají?

Poté teorie, ale vždy doložena příkladem z praxe, fotografií, videem, zkušeností:

- objasnit podstatu vandalismu (poškozování veřejného X soukromého majetku, ničení přírody, kulturních a společenských objektů)

- spíše než různé druhy vandalismu bych dětem zdůraznila jaké jsou příčiny a cíle vandalismu:

  • snaha upoutat pozornost
  • forma protestu, požadavku
  • snaha o materiální obohacení (méně častá forma)
  • msta, křivda, zloba
  • vandalismus nezáměrný, „z nudy“, forma „hry“

- rozlišení mezi vandalismem osobním X veřejným

- vandalismus ve škole

- vandalismus na veřejném majetku – konkrétní příklady z minulosti (Karlův most...)

- otázka na žáky, zda se s vandalismem někdy osobně setkali? Jak se cítili, když jim byla věc zničena? Případně jestli záměrně někdy někomu něco zničili a proč? Byl to projev vandalismu či nikoli?

Na závěr je důležité zdůraznit, proč je vandalismus ve společnosti nepřijatelným jevem, a jeho postihy v zákoně.

- morální zásada: nedělat druhému to, co nechci, aby činil od mě

- důležitost prevence (jak se proti vandalismu bránit - kamery, ostraha...) a pomoci (volat policii)

Hezká by na závěr mohla být i diskuze na téma "Umělecké dílo či vandalismus?" týkající se např. graffiti