VO-9-1-03 zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje

VO-9-1-03 zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje

autor Gabriela Libová -
Počet odpovědí: 0

-aktivita na začátku hodiny – přinesla bych do hodiny např. nějakou pěknou fotografii, nakreslený obrázek… zdůraznila bych to, jak dlouho musel autor nad dílem strávit než ho dokončil a během sekundy bych dílo zničilo > úvod hodiny

Teorie:

-co je vandalismus

-motivy vandala (pomsta, jednání pod vlivem drog či alkoholu, nuda, machrování…)

Druhy vandalismu 

  • hrabivý - např. rozbíjení automatů - cíl získat vhozené mince;
  • taktický - cílem je upoutat pozornost;
  • ideologický - upozornit na vlastní postoje nebo požadavky;
  • mstivý - má podobu odplaty za skutečnou nebo domnělou křivdu (odplata za něco - např. žák ničí majetek školy jako pomstu za chování učitele nebo špatnou známku);
  • hravý - např. sázka o to, kdo rozbije více oken, pouličních lamp apod.;
  • zlostný - jako výraz zloby nebo závisti (např. ničení drahých aut).

- jaké pocity mohou u vandala nastat (uspokojení, lítost, stud, agresivita…)

-jaké pocity mohou nastat u toho, komu je majetek zničen či poškozen

-jaké postihy mohou hrozit

-termín odvozen od kmene Vandalů – plenění Říma (propojení s dějepisem)

-jak se proti vandalismu bránit - prevence (kamery, upozorňující značky, hlídané objekty ostrahou, morální kredit jedince…)

-proč je vandalismus nepřijatelný (poškození majetku, psychická a finanční újma poškozeného, hanba, zneuctění památky osob – zničení náhrobků, nevzhledné prostředí či budovy, nenávratně způsobené škody – vzácné historické předměty, budovy apod.)

-zdůraznění občanských práv a svobod – ničení majetku druhých tam nepatří

-na koho se obrátit, pokud jsme svědky vandalismu - policie

 

prezentace s ukázkami vandalismu

 

- zničení výstavy o Miladě Horákové

 - socha Winstona Churchilla

 

- Karlův most...a další

 

-aktivita: vyfotit projevy vandalství ve vašem okolí (graffiti, zničená zeleň, budovy…), jaký z toho máte dojem, co ve vás vyvolává pohled na zničené stromy, budovy, věci? Myslíte si, že stálo za to je zničit, že to teď vypadá lépe? – diskuze ve dvojicích a porovnání vyfocených fotografií

-aktivita: možné propojit i s enviromentální výchovou a ve vyhrazený čas vyučovací hodiny např. sbírat odpadky v blízkosti školy, vyčistit graffiti, vysadit nové stromy atd. (aby si uvědomili, že když něco zničí, poškodí, vyhodí apod., tak musí přijít někdo jiný a škodu napravit) -> aby si vážili práce či majetku jiných lidí a neničili ji/ho