Zde můžete diskutovat o hře TIC TAC TOE
Pokud jsem to správně pochopil, tak resultativní výsledek je nutná podmínka k tomu, aby to mohla být matematická hra. Tedy podle mě to matematická hra není.
1.) pro prvního hráče je nejvýhodnější začít polem, které je uprostřed, protože má čtyři možnosti, jak s jeho pomocí vytvořit tři pole v řadě. Zatímco rohová políčka mají tři možnosti a kraje jen dvě.
2.) první hráč má zjevnou výhodu, tedy buď existuje výherní strategie pro něj a nebo hra bude končit remízou (s dokonalými tahy). Náznak důkazu: řekněme, že existuje výherní strategie pro druhého hráče. Potom by ji mohl využít už první hráč, "jelikož zahráním svého prvního tahu nic neztrácí". Což je spor s tím, že existuje výhrení strategie pro druhého hráče.
Pro jednodušší vysvětlování si očísluju políčka:
123
456
789
První hráč zahraje na nejvýhodnější políčko - doprostřed (5), potom existují pro druhého hráče dvě možné odpovědi (kraj, roh). Zahráním na kraj (2,4,6,8) hraje hráč do vyhrané pozice. (odpověď na to může být roh sousedící s políčkem druhého hráče, ten tedy musí bránit vytvoření trojice v opačném rohu, první hráč hraje na kraj "mezi" své pole, čímž získává dvě možnosti, jak získat v příštím tahu tři v řadě, a druhý hráč tomu již nemůže zabránit. Příklad pomocí číselného popisu: 5, 2, 1, 9, 4, 6, 7.) Druhý hráč tedy hraje do rohu. Na to má první hráč čtyři možnosti kam zahrát (bližší kraj, vzdálenější kraj, bližší roh, vzdálenější roh).
Teď využiju svého druhé tvrzení - pro druhého hráče neexistuje výherní strategie a budu tedy řešit pouze možnost, zda může druhý hráč ubránit remízu:
1.) Bližší kraj: hráči hrají 5,7,8,2, - první hráč může získat tři v řadě v pravém sloupci, v druhé řadě, na diagonále 1,5,9. Má tedy tři způsoby, jak zvítězit. Druhému hráči tedy stačí svými dvěma zbývajícími poli tyto tři možnosti pokazit. Ať už zahraje první hráč další pole libovolně, druhý hráč mu zablokuje dvě možnosti (na pole 1 je odpovědí 9 a naopak, na pole 4 pole 6 a naopak, na pole 3 je odpověď pole 6 nebo pole 9). Poté zahraje libovolně hráč první a druhý mu zablokuje poslední možnost, kde by mohl získat tři v řadě.
2.)
3.)
4.)
Obdobně by se to dalo dokázat i pro zbývající tři možnosti.
Taktéž souhlasím.
Pokud každý hráč vede ty nejlepší tahy, a začínající si zvolí nejvýhodnější pole 5, pak druhý hráč si jako výhodné pole musí volit pouze rohová políčka.
Následuje 2. tah prvního hráče, který nemá jinou možnost než protilehlý roh zvolit jako nejvýhodnější pozici, aby si udržel výhodu (3možné cesty k výhře). Postupně tak oba hráči obsazují všechny rohy a pak boční středová pole.
Tím se ale neustále budou dohánět - jeden útočí, druhý blokuje. Začínající hráč přichází o moment překvapení (4 možné cesty k výhře) a druhý hráč tedy pouze blokuje (snižuje možnost soupeřovy výhry v každém tahu o 1).
Již tedy při 4. tahu začínajícího hráče je jasná remíza.
5 - 7 - 3 - 1 ... symetrie
5 - 7 - 3 - 8 - 9 ... vznikly dve hrozby, lze zabranit jen jedne, prvni hrac vyhral
5 - 7 - 3 - 4 ... symetrie
5 - 7 - 3 - 2 - 9 ... dve hrozby
5 - 7 - 3 - 6 ... symetrie
Jen dodatek:
Pokud první hráč zvolí výchozí pozici jeden z rohů, druhý hráč nepochybně volí středové pole, pak tedy první hráč začíná blokovat druhého hráče obsazením protilehlého pole, čímž dochází k výměně rolí v "dohánění". Již při třetím tahu prvního hráče je zřejmé, že dojde k remíze.
Tím se dokázalo, že nejvýhodnějším polem pro zahájení hry je středové pole.