Tak vidím, že se lidé ptají na leccos, tak tak učiním také.
V nahrávce, kterou jsme dostali místo letní školy, byly informace ke státnicím pouze u spol. věd. Dostaneme také informace ke státnicím z filosofie a historie? Například jak se připrvovat na kvestie u filosofie, jak přistupovat ke čtení deseti historických knih apod.?
Dobrý den,
pokusil jsem se alespoň naznačit formát zkoušky, ale současně mi přijde, že na důkladné představení bylo brzy a nebyl na to úplně čas. Státnice probíhají standardně jako komisionelní zkouška, kdy si na základě četby alespoň 12 titulů náhodně vybíráte jednu kvestii, kterou zodpovídáte, resp. se pokoušíte argumentovat vzhledem k položené otázce z této literatury. Zkouška trvá přibližně půl hodiny. Dále Vám to rád upřesním.
pokusil jsem se alespoň naznačit formát zkoušky, ale současně mi přijde, že na důkladné představení bylo brzy a nebyl na to úplně čas. Státnice probíhají standardně jako komisionelní zkouška, kdy si na základě četby alespoň 12 titulů náhodně vybíráte jednu kvestii, kterou zodpovídáte, resp. se pokoušíte argumentovat vzhledem k položené otázce z této literatury. Zkouška trvá přibližně půl hodiny. Dále Vám to rád upřesním.
Ale co když se kvestie, kterou si náhodně vylosuji, bude týkat tématu, které ve 12 mnou přečtených textech nebylo řešeno? Vy přece nebudete vědět přesně, kterých 12 textů jsem četl - je tam jistá možnost volby.
Vybíráte si ze seznamu literatury, prvních 6 titulů bude z "koše" literatury, kterou budete obhajovat u Úvodu do filosofie, dalších šest vybíráte z doporučené literatury. Volba by měla být vedena s ohledem na to, abyste dobře "pokrýval" kvestie. Seznam literatury u zkoušky komisi odevzdáváte, takže víme, z čeho odpovídáte.
Abych uvedl příklad z okruhu Poznání a řeč: Dejme tomu, že si vylosuji kvestii "Je opravdu šedivá každá teorie, zatímco je věčně zelený strom života?" Argumentance z jakých knih by se ode mně mohla očekávat? Nebo se snad očekávají mé vlastní názory na tento problém?
U některých kvestií je ten výběr jednoduchý, jindy (spíše ve většině případů) je právě podstatnou součástí hodnocení Vaše schopnost "aplikovat" knihy. A od toho, abyste nebyl omezen tím šestititulovým košem (Poznání a řeč), máte dalších šest titulů, které můžete patřičně vybírat podle potřeby.
Já z toho nejsem tedy úplně moudrý. Když jsem ty knihy ještě nečetl, tak nevím, co v nich je. Nevím, nakolik "pokrývají" kvestie. Tak jak si z nich mám vybrat "podle potřeby"?
To je většinou záležitost konzultací (pokud skutečně nebudete vědět), většinou to ale překvapivě nebývá tak velký problém.
Dobře, s kým tedy mohu konzultovat, např. ve které knize se řeší téma zeleného stromu života?
Je to z Goetha, Grau, teurer Freund, ist alle Theorie, Und grün des Lebens goldner Baum. Ale o to nejde, za tou konkrétní formulací je přeci problém, ke kterému se můžete vyjádřit z mnoha různých knih - namátkou (spíše statisticky nejčastěji odpovídají studenti) z Descartesovy Rozpravy, z Nietzscheova O pravdě a lži, z Platonova Faidona, případně Obrany, atd., atp. Kvestie vždy vystihují nějaký pro filosofii podstatný problém. Neplatí, že by existovala jen jedna či několik málo knih, které by šly legitimně využít. Je to spíše naopak: většina knih v seznamu literatury by legitimně mohla být využita k zajímavé rozpravě o dané kvestii.
V odpovědi na Karel Tauchman
Re: Ke státnicím filosofie a historie
autor Markéta Pražáková Seligová -
K tomu, na co se konkrétně ptáte, tj jak ke čtení deseti historických knih přistupovat, jsem ve svém monologu poměrně obšírně pohovořila: k textům je potřeba přistoupit studijním způsobem, tj. odlišovat podstatné body/linie výkladu autora od nepodstatné faktografie, vztáhnout výklad knihy ke kontextu jednak ostatních knih ve vašem výběru (pokud to lze), jednak ke znalostem, kterými by měl student na základě své dosavadní školní kariéry disponovat. Pokud by vám šlo o charakter vlastní zkoušky a formu, jakou probíhá, podrobnosti najdete v detailech předmětu v SISu. Budou-li nějaké nejasnosti přetrvávat, lze se na mne obrátit mailem, resp. stavit se v konzultačních hodinách (ty zůstávají i po přechodu na distanční formu výuky zachovány).
V odpovědi na Markéta Pražáková Seligová
Re: Ke státnicím filosofie a historie
autor Karel Tauchman -
Dobrý den, přiznám se, že nevím, jaký monolog máte na mysli. Jako pokročilí distanční studenti jsme místo LŠ dostali odkaz na nahrávku, ve které se vyskytovali pouze pánové Vrabec a Kunca.
V odpovědi na Markéta Pražáková Seligová
Re: Ke státnicím filosofie a historie
autor Gabriela Šulcová -
Dobrý den, paní doktorko, píšete, že jste o tom obšírně mluvila - prosím, kde naleznu nahrávku (existuje-li)?
V odpovědi na Gabriela Šulcová
Re: Ke státnicím filosofie a historie
autor Markéta Pražáková Seligová -
Podle původních informací se mělo jednat o chat pro nastupující prváky, kde mohou klást dotazy v návaznosti na (video)vystoupení vedoucích modulů na letní škole. Reálně se ale zjevně fóra účastní i starší resp. distanční studenti. I pro ně je nicméně odkaz na videokonzervu z letní školy dostupný na webu fakulty (https://fhs.cuni.cz/FHS-1002.html?news=10786&locale=cz#13). Pro studenty, kteří už část studia mají za sebou, bych však viděla tyto informace jako příliš základní a povšechné. Pokud máte zájem prokonzultovat přípravu ke státnicícm, doporučují zastavit se v konzultačních hodinách popř. napsat mail.