a)Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.
- ne – nejedná se o ostře lineární uspořádání, protože uspořádání v tomto ohledu není podstatné
b)Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy.
- ne – nejedná se o ostře lineární uspořádání – konečné postavení nehraje roli – pro uspořádání nehraje roli vymezení prvního a posledního
c)Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím.
- ne – nejedná se o ostře lineární uspořádání – pro uspořádání není důležité postavení v řadě
d)Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž, než lustr.
- ano – jedná se o ostře lineární uspořádání – vazba než, zkoumáme vzájemné postavení
e)Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, …
- ano – jedná se o ostře lineární uspořádání – chybí vazba než, ale sledujeme dvojice a jejich vzájemné uspořádání a pořadí
f)To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo.
- ano – jedná se o ostře lineární uspořádání – vazba než a sledujeme pořadí
g)Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší.
- ne, nejedná se – nestačí určení nejstaršího a nejmladšího – není druhý stupeň přídavných jmen, chybí vazba než
h)Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku.
- ano – jedná se o ostře lineární uspořádání, v průběhu budeme řešit, kde je více barev než…
i)Podívejte se na to, co všechno je pod stolem.
- ne – nejedná se o ostře lineární uspořádání – výstupem tohoto tvrzení je pouhý výčet předmětů – ne vzájemné postavení