ÚKOL 2 Lenka Doležalová

ÚKOL 2 Lenka Doležalová

von Lenka Doležalová -
Number of replies: 1

1. Papír, dekompozice a číslo v roli počtu- na čtverec z barevného papíru tužkou naznačíme osy, které nám papír rozdělí na čtyři stejné čtverce, úkolem dětí je za pomocí nůžek nastříhat čtyři stejně velké čtverce. Aktivitu lze obměnit v naznačení 4 různě velkých čtverců, následně můžeme třídit, podle kritéria, který je nejmenší, větší, ještě větší a největší, jeden je větží než, druhý je menší než...

2. Provázek, poměřování a celek a části - ze stavebnice lego(celku) vybereme tři různě dlouhé základní stavební součástky, které budeme poměřovat provázkem. Zamýšlíme se, která součástka je delší, kratší, nejdelší.

3. Korálky, konfigurace a komparace-  v krabici s korálky necháme jen červené korálky velké a malé. Úkolem dětí je navlékat korálky v pořadí- malý červený korálek, velký červený korálek. Aktivitu je možné variovat dle věku dětí (např.nechat v krabici i korálky jiných barev a velikostí a upravovat úkoly- navlékni na šňůrku korálky tak, aby byly vedle sebe dva malé korálky červené a dva velké korálky červené; nebo dva malé červené a dva velké zelené... atd)

4. Nákladní auto, zaplňování prostoru a trasa, směr- na venkovním pískovišti připravíme dětem z klacíků směr trasy pro nákladní autíčko, cestu můžeme jen vymezit klacky nebo doplnit o znaky - šipky, cílem cesty autíčka je veliká kopice písku, dítě má za úkol dle trasy ke kopici dojet, na místě  zaplnit kobru auta pískem a odjet vyznačenou cestou  do garáže. Pozor písek z korby nesmí padat. Garáž je určena dle možností zahrady např. pod lavičkou, kde budou stát další autíčka.

5. Kostky, kompozice a možnosti - Máme dvě skupiny dětí, jedna skupina dostane 9 kostek s třemi různými barvami (3 červené, 3 zelené, 3 modré), druhá skupina dostane 12 kostek se čtyřmi různými barvami(3 červené, 3 zelené, 3 modré, 3 žluté). Obě skupiny postaví z kostek věž, nyní je několik možností úkolů- např.jedna skupina bude barvy střídat, tak aby se se barvy ve trojici střídaly, druhá skupina bude stavět tak, aby tři kostky stejné barvy byly za sebou. Výsledné věže porovnáme, jak je která věž vysoká, která je vysoká a která nízká, která je nižší a vyšší.

In reply to Lenka Doležalová

Re: ÚKOL 2 Lenka Doležalová

von Michaela Kaslová -

V popisu 1 musíte tedy zdůraznit, že dělíte čtvercový papír, jinak 4 čtverce z obdélníkového nedostanete. NA okraj: jistě víte, že čtverec má ještě dvě další osy, které čtverec na čtverce rozhodně nedělí (uhlopříčky).

Ad 2) A co stejně dlouhé? To je t pohledu cesty k míře k z pohledu rozvoje prelogického myšlení významné.

Ad 3) Doporučuji dodat kontrolu hmatem s vyblokováním zraku.

ad 4) myslíte korbu; chybí mi dotazy, aby se zaplnění prostoru zvědomilo. Např. veze mi písek na stavbu: Přivezl jsi mi plnou korbu?

ad 5) U vstupních podmínek není nic  o charakteru kostek včetně jejich velikost. Dalo by se porovnávat, zda jsou všude tři, i když nejsou stejně velké, nejsou stejně barevné a pod. Nebo naopak budeme mít stejně velké kostky a sledujeme, že jsou věže stejně vysoké bez ohledu na materiál kostek a jejich barevnou kompozici.