Aktivity

Aktivity

par Johana Mlejnská,
Nombre de réponses : 1
  1. Papír, dekompozice a číslo v roli počtu
  • Úkol: Každé dítě si vezme jeden papír před sebe. Nejprve přeložíme papír na půl a rozstřihneme/roztrhneme podle přeložené čáry. Dětem zdůrazníme, že se jedná o 2 Poloviny. Následně opět jednu část přepůlíme a podíváme se, kolik dílků tam máme nyní. Pokračujeme dál v půlení a dětem vysvětlujeme, co jsme vždycky udělali a kolik dílků papíru máme před sebou.
  1. Provázek, poměřování a celek a části
  • Úkol: různě barevné provázky. Na zemi bude položen velký provaz (pro všechny děti stejný) a děti budou mít za úkol zjistit, kolikrát se vejde jejich provázek na délku velkého (každá barva provázku značí jinou délku).
  1. Korálky, konfigurace a komparace
  • Úkol: navlékání korálků různé barvy (stejné velikosti) – například 10 korálků. Ukážeme si s dětmi, že když navléknu v nějakém pořadí deset různě barevných korálků, je šňůrka s navlečenými korálky stejně dlouhá, jako když ty samé korálky navléknu v jiném pořadí. Následně si vezmeme jiné korálky (jiná velikost/tvar..) – opět 10 korálků a sledujeme s dětmi, že tentokrát, i když máme stejná počet korálků, tak je délka navlečených korálků jiná.
  1. Nákladní auto, zaplňování prostoru a trasa, směr
  • Úkol: děti si samy vymyslí trasu, po které následně bude nákladní auto jezdit (měly by být na trase zatáčky, ostřejší i menší, rovinka…). Následně si trasu projedou s prázdným autem – jak se jim zatáčí, ovládá, manipuluje s ním, drží směr. Poté nákladní prostor auta naplníme celé pískem (auto bude úplně plné) a děti si opět zkusí projet tu samou trať – jak se jim s autem jelo tentokrát? Byl nějaký rozdíl? Můžeme se s dětmi zamyslet, v čem byl rozdíl a proč. Vyzkoušíme, jestli by pomohlo, že by auto nebylo úplně plné, ale naplněné jen z poloviny.
  • Celou aktivitu můžeme s dětmi udělat jako „závod“, abychom děti namotivovaly, aby s autem jely danou trasu co nejrychleji. V ten moment se jim bude auto opět chovat jinak, než když s ním pouze v klidu pojedou
  1. Kostky, kompozice a možnosti
  • Úkol: S dětmi si vezmeme určitý počet kostek (10 kostek). Necháme děti, aby postavily co nejjednodušší jednovrstvou stavbu. Poté dáme dětem stejných 10 kostek a poprosíme je, aby udělaly jinou jednovrstvou stavbu. A uvidíme, jak se k tomu děti postaví. Necháme je dělat další stavby s tím, aby měly možnost se koukal na předchozí vymyšlené a postavěné – děti mohou porovnávat, jestli už stavbu nemají postavenou. Když vidíme, že děti už nic nenapadne, dovolíme jim, aby tentokrát postavily stavbu ne jednovrstvou ale i do výšky.
En réponse à Johana Mlejnská

Re: Aktivity

par Michaela Kaslová,

Ad 1) OK

Ad 2) Vy to stavíte na porovnání podílem, na což dítě není zralé. Dítě v této fázi rovje může chápat, např., že po svázání několika provázků dostane stejně dlouhý provázek, jako je ton, co je "celý". následně zjistit, kolik provázků je svázáno (my můžeme zdůraznit, že svazované provázky jsou stejně dlouhé - tedy počet jednotkových provázků vyjadřuje délku celého provázku jako násobek jednotkového provázku, což je sice správně, ale to už jsme v teorii míry, to dítě chápe po 7 roce věku, i když se to může někomu jevit jako snadné a hlavou kývající dítě budí dojem, že to chápe; ověřením se dá snadno zjistit, že ne).

Shrnutí: aktivita ano +,-, ale tolik bych od ní neočekávala, hlavně tam necpat to podílové porovnání.

 

ad 3) Opět, jako u předchůdkyň, zde nejde o konfigurace. rytmizace jsou něco jiného. Z pohledu rytmizací vhodné, z pohledu konfigurací jste mimo.

ad 4) To jsem u předchůdkyň ještě nekomentovala, ale postrádám tam cílenou práci se směrem v oblasti jazykové. Zaplňování prostoru chybí. Akcent na rychlost poněkud zastírá vědomé zpracování směrů, jde se intuitivně nebo se o směrech nemusí myslet?

 

Ad 5) ano, jde o kompozici s podmínkou.