Zápisky a odpovědi na otázky ze semináře ke kvalitativní analýze

Zápisky a odpovědi na otázky ze semináře ke kvalitativní analýze

von Magdalena Mouralová -
Number of replies: 0

Jak kódovat

-        o co se dá opřít jsou výzkumné otázky a teoretická východiska

-        je třeba si uvědomit, co jsou klíčové pojmy v teoretických východiscích;

-        pak hledám, jak je operacionalizovat, jak to bude vypadat, když se objeví v datech

-        výzkumné otázky nemusí být vždycky striktně opřené o teorie, některé jsou na základě vašeho předporozumění situaci, zdravého rozumu…

-        vztah teorií a kategorií: teorie dává nějaká okýnka a já těmi okýnky koukám - výsledkem není tvrzení, že teorie platí či neplatí, ale jak to vypadá v perspektivě této teorie)

Jakou analýzu používat, jak ji pojmenovávat

-        prezentace je obecně o analýze textů

  • existuje řada konkrétních pojmenovaných analýz, které mají specifikovány nějaké kroky, mají nějaké požadavky na kategorie/témata/koncepty, používají různou terminologii

-        kódy, koncepty, kategorie – od nejkonkrétnějšího po nejobecnější, ale různé analýzy mohou používat trochu různé termíny

  • v různých analýzách (různí autoři) mají různá kritéria pro to, aby se něčemu dalo říkat kategorie, např. na výskyt napříč daty, v různých textech či rozhovorech

-        je výhodou, když si najdete konkrétní postup, podle kterého se řídíte, nicméně někdy se stane, že to potřebujete udělat ještě trochu jinak, že vám to úplně nesedí – to není zásadní problém, důležité je, abyste dobře popsali, jak přesně jste postupovali a jak jste se rozhodovali

-        v každém případě je dobré přemýšlet o tom, kde se jaké kategorie vyskytují a kde ne, jestli jsou dobře postavené, jestli se nedaly kategorie vystavět nějak jinak

  • používejte k tomu i selský rozum: je skutečně kód podřízený koncpetu? koncept podřazen kategorii? Má členění logiku, Dává smysl řazení a třídění?

-        Kromě dobré struktury kategorií je důležité i nějaké poselství, příběh – hledejte, jak o výsledcích vyprávět, co zajímavého data říkají 

  • u bakalářky není zásadní problém, když se ten příběh nepodaří najít, ale bude skvělé, když se najde

-        Pište otevřeně o tom, co děláte. Snažte se najít literaturu, která podpoří váš postup. Nemusí to být jen vyloženě metodologická literatura, ale také konkrétní výzkumy, kde je metodologie popsána.

Jak pracovat s daty různého typu (různé skupiny respondentů, rozhovory a dokumnety)

 

  • můžete zvolit různé způsoby pojmenování (respondent vs. komunikační partner vs. informant…)
  • Z hlediska zacházení s daty jsou možné obě cesty – můžete se všemi daty pracovat stejně, stejně je kódovat (netýká se jen různých skupin respondentů, ale stejně kódovat můžete dokumenty a rozhovory apod.)
  • Můžete ale také dělat analýzu jen na základě nějaké části dat a jinou část dat pak použít pro konfrontaci, triangulaci (umím si představit v situaci, kdy máte několik rozhovrů např. s klienty služby a pak jeden rozhovor s expertem, poskytovatelem)

Počet rozhovorů

  • Není jednoznačná odpověď. Počet rozhovorů se odvíjí od výzkumné záměru a zkoumaného fenoménu. Potřebujete jich tolik, abyste jev dobře pokryla a mohla něco o fenoménu říci.
  • V ideálním případě by mělo dojít k nasycení vzorku, tj, situaci, kdy už nové rozhovory nepřinášejí nové perspektivy. To se u bakalářské práce a zvlášť v současné situace často nepodaří – je skvělé, když se zadaří, ale když ne, reflektujte to a přemýšlejte o omezeních, které to přináší.
  • Hrubé počty, které berte hodně s rezervou: Pokud jsou rozhovory vašimi jedinými daty, pak máte-li osm a více rozhovorů, nemusíte v bakalářce počet nijak extra řešit. Máte-li čtyři a méně rozhovorů, měli byste se tomu věnovat – buď odargumentovat, proč je to dost (mnohdy je) nebo alespoň dobře diskutovat omezení, které vám přináší omezený datový soubor, a popsat, proč jich není víc a co jste udělali proto, aby bylo a proč to nevyšlo (současná situace je celkem funkčním zdůvodněním).
  • Pokud pracujete i s jinými daty, může být smysluplný i třeba jen jeden rozhovor.