Mobilní telefon

Mobilní telefon

von Lucie Železná -
Number of replies: 10
Hezký večer přeji,

i já bych se ráda přidala do diskuze a podělila se s vámi o svou zkušenost. Své praxe plním v Domě dětí a mládeže hl. m. Prahy nacházející se v okolí Prahy 6 na Stanici techniků. Docházím zde do klubu nosící jméno Pohoda. Mým úkolem je hlídání dětí v době, kdy čekají na jiné kroužky.

Každý týden do klubu pravidelně zavítá parta tří kluků, kteří tráví většinu svého volného času na telefonech. Převážně na nich hrají nejnovější hry nebo zkrátka surfují na sociálních sítích. Aby se neřeklo, čas od času si přečtou nějaké komiksy. Já tento přístup upřímně moc nezastávám. Jiné děti, které v místnosti jsou, telefony kolikrát ani nemají a jenom závistivě koukají. Z tohoto důvodu se snažím všechny nalákat na společné aktivity, ať už se jedná o stolní hry či něco jiného. Mrzí mě, když mě s tímto návrhem odmítnou jenom kvůli tomu, že jim přijde mobilní telefon zajímavější. Jenže telefon jim nechci a ani zakázat nemůžu.

Jaký názor máte na tuto problematiku vy? Neřešíte to nebo se s tím také snažíte bojovat?
Budu ráda za každou zpětnou vazbu.
 
Děkuji, 
Lucka Železná
In reply to Lucie Železná

Re: Mobilní telefon

von Karolína Nováková -

Hele, mobilní telefony a vše kolem toho je bohužel problém dnešní mládeže. Co třeba zkusit si promluvit s rodiči? Že by si je kluci nechávali doma? To by nepomohlo? Nevim jak to tam máte, ale tím pádem tam jsou úplně zbytečně, na telefonu si mohou hrát i doma.

In reply to Karolína Nováková

Re: Mobilní telefon

von Lucie Železná -

Klub slouží jako místo, kde čekají pouze na kroužek. Děti si vyzvedávají lektoři kroužku nebo chodí sami, i do kroužku chodí ze školy samotní, takže pro rodiče je nezbytnost, aby děti u sebe telefony měly. 

In reply to Lucie Železná

Re: Mobilní telefon

von Jitka Tomanová -

Zkus se domluvit s rodičema, že by je nechávali doma nebo se jich zeptat, co hrají a podle toho vymyslet společnou hru, která by mohla všechny zabavit. 

Nebo slušně říct, jestli by ty telefony nepodložili a nevěnovali se společné hře 

In reply to Lucie Železná

Re: Mobilní telefon

von Kateřina Šmídová -

Problematiku mobilních telefonů řeší dnes mnoho institucí. Základní školy často řeší nadužívání mobilních telefonů prostou domluvou s rodiči a následným zákazem během vyučování telefon vytahovat. Jinak to bohužel nepůjde. Mnoho dětí jsou již dnes na hraní on-line her a sociálních sítích závislí. Podle mého názoru již běžná dohoda nebo žádost o odložení mobilu nepomůže. Musí zde určitě předcházet dohoda s rodiči a věřím, že žádný rodič v tomto případě nebude proti. Pak již bude na Vás, nabídnout jim nějakou zajímavou aktivitu, aby si děti mohly sami říct, že to není tak špatné, se toho telefonu na nějakou dobu vzdát. Je potřeba ty děti vtáhnout víc do běžného života. Spolupráce s rodiči zde bude ale nezbytná.

In reply to Lucie Železná

Re: Mobilní telefon

von Jana Krátká -

Hezký den,

opravdu se jedná o často řešenou problematiku nejen základních škol a zájmových kroužků.

Jistě je na místě problém diskutovat s rodiči. Nemyslím si však, že uspějete s návrhem "nenosit telefon".

Mobilní telefon by měl primárně sloužit dítěti v případě nastalé krizové situace, kdy je nutné se s rodičem zkontaktovat.

Je možné volit  následující taktiku. Při příchodu dítě odevzdá vyučujícímu mobilní telefon, po skončení vyučování/kroužku jej získává zpět.

Zdravím, Krátká

In reply to Lucie Železná

Re: Mobilní telefon

von Karolína Nováková -

Docházím do přírodovědného kroužku a nedávno jsem se shodly s paní učitelkou, že jsme velice rády, že děti na kroužku zapomenou na mobilní telefony a užívají si chvíle v přírodě. 

Co zkusit nějak zjistit, co by je zajímalo, bavilo? Co když se jim do určitých aktivit nechce z hlediska toho, že pro ně nejsou zajímavé? Nebo si zkusit s nimi promluvit o tom, že jsou i aktivity, které by je mohli bavit, ale nezjistí to, protože si hrají jenom na telefonu? Třeba díky tomu najdou věc, která je opravdu bude bavit. 

In reply to Lucie Železná

Re: Mobilní telefon

von Anežka Rücklová -

Zdravím,

nejsem si úplně jistá, jestli rodiče přijmou kladně, že během svého času na kroužku nemůže dítě použít mobilní telefon. Myslím si, že argumentují právě těmi naléhavými situacemi. "Co když se někde zdržím a přijedu později? Proč bych měla volat paní družinářce nebo vedoucí kroužku, když jsem svému dítěti pořídila plně funkční telefon především pro podobné případy?" Obávám se, že tyto otázky nastanou v okamžiku, kdy mobilní telefony dětem zakážeme. 

Popravdě sama si neumím představit, jak bych se za těchto okolností zachovala. Pravděpodobně bych se snažila děti zlákat na aktivitu, která by byla pro všechny. V tomto případě bych zvolila hry s odměny, aby byly děti motivovány. Dle mého by na nějakou sladkou odměnu mohli slyšet i kluci.

Zajímalo by mě, zda se něco změnilo za uplynou dobu? Zapojují se kluci alespoň do nějakých aktivit?

Byla bych moc ráda, kdyby si nám dala vědět, jak vypadají hodiny hlídání momentálně.

Hezký den,

Anežka

In reply to Anežka Rücklová

Re: Mobilní telefon

von Jana Krátká -

Dobrý den všem, 

neexistuje na toto téma jednotný názor. Závisí na požadavcích vyučujícího a následné konzultaci o situaci s rodiči.

Kde jinde by se děti měly věnovat sociální komunikaci, než právě v rámci volnočasových aktivit?

Pokud učitel navrhne zákaz používání mobilních telefonů, podá návrh řediteli. Návrh musí být schválen školskou radou a následně zanesen do školního řádu.

Podělím se s Vámi o zkušenosti z workshopu zaměřeného na primární prevenci pro MŠ i ZŠ, v rámci kterého se řešilo téma Netolismus a digitální well-being.

Odkaz: https://www.julesajim.cz/sluzby/vseobecna-primarni-prevence/netolismus/

https://spomocnik.rvp.cz/

Jak zaujmout žáky? Motivace byla metaforicky přirovnána k situaci - jak jede vozík tažený oslem a před čenichem se mu kývá na prutu zavěšená mrkev, kterou drží mazaný vozka. Oslík vůz táhne za vidinou, že na mrkev dosáhne...

Vozku představuje učitel, osel žáka a mrkev je vzdělávacím prostředím. Kde sídlí motivace? Jediný, kdo má v tomto případě k dispozici motivaci, je sám učitel. Každý z nás má své motivační schéma, což je podstatou učitelské profese.

Krátká

In reply to Anežka Rücklová

Re: Mobilní telefon

von Lucie Železná -

Ahoj, 

abych tedy ještě objasnila, kluci do kroužku chodí od 14:00 do 14:45, pak si je vyzvedává lektor. Takový čas v klubu netráví, ale i na tak krátkou chvíli jsme je chtěly od telefonu odtrhnout. Nicméně se to doteď nepovedlo. Zkoušely jsme je zapojit do různých stolních her, nějaké soutěže, ale marně. Kluci dokonce 3x za sebou nepřišli a viděli jsme je z okna sedět venku. 

Lucka

In reply to Lucie Železná

Re: Mobilní telefon

von Klára Košacká -

Dobrý večer,

já se na svých kroužcích ani družině či doučování s podobným problémem sice nesetkala, ale to jen proto, že ve školách, kde má praxe probíhala, byly mobilní telefony zakázány. Bohužel zatím vnímám tento způsob jako nejúčinnější, ale nefunguje jako dlouhodobé řešení. Myslím si ale, že děti si absenci mobilních telefonů po příchodu domů důkladně vynahradí. Tato skutečnost mě vážně mrzí, ale bohužel nevím, co proti tomu dělat. Obávám se, že i pro rodiče je velmi těžké přesvědčit své dítě, aby se od telefonu odpoutalo. Ve čtvrtek jsem se na posledních předvánočních hodinách ptala dětí, co si nejvíc přejí k Vánocům. Ze sedmi dětí si šest přeje nový mobilní telefon. Nevím, zda je to tím, že se děti neumí nadchnout pro nic jiného nebo jen že v reklamách i na billboardech teď vidí převážně podobné věci, ale doufám, že se nám (dospělým, učitelům, rodičům) podaří vymyslet způsob, jak děti nadchnout bez použití elektronických zařízení.