Dílčí kognitivní cíl při probírání tématu Buňka: Student popíše stavbu cytoplazmatické membrány a uvede její funkce.
Z diskuse s kolegy nevyplynulo žádné doporučení na změnu formulace cíle.
Jak se dozvím, že student cíl splnil: Student dokáže popsat cytoplazmatickou membránu slovně, nebo s pomocí vlastního nákresu, případně s pomocí nákresu poskytnutého vyučující. Při slovním popisu uvede (vyjmenuje) součásti membrány: glycerofosfolipidy, proteiny a glykoproteiny, případně cholesterol. U každé součásti uvede její chemickou strukturu a zní vyplývající umístění v membráně a funkci. Rozsah požadovaných informací vychází ze sylabu kurzu.
U odpovědí studenta hodnotím: počet správně uvedených součástí membrány, počet správně uvedených chemických struktur u součástí membrány a vysvětlení funkce součásti membrány. Všechny tyto znalosti by měly být provázané, hodnotí se i porozumění tématu. Pokud dokáže sám nakreslit správně schéma membrány, beru to jako bonus. Pokud to nedokáže, není to problém v případě, že dokáže membránu popsat s předloženým obrázkem. Jazykový projev studenta nehodnotím, domnívám se, že mi to v biologii nepřísluší. Klasifikace (vycházející ze zkušeností):
1 – uvede všechny nebo téměř všechny (záměrně neuvádím číslo) součásti membrány, u nich správně uvede chemickou strukturu a vysvětlí jejich funkci, nakreslí nebo nenakreslí schéma membrány
2 – uvede všechny nebo téměř všechny (záměrně neuvádím číslo) součásti membrány, u některých má problémy s uvedením chemické struktury a funkce, případně je uvádí, ale na nízké odborné úrovni
3 – uvede všechny nebo téměř všechny (záměrně neuvádím číslo) součásti membrány, nezná jejich chemickou strukturu, ale uvede jejich funkci; pokud uvádí jejich funkci na nízké odborné úrovni, musí být patrné porozumění
4 – uvádí různé součásti buňky a tipuje, která se nachází v membráně; nezná jejich chemickou strukturu; nezná a nedokáže vysvětlit jejich funkci
Celkově je vypsat všechna kritéria hodnocení těžké a nikdy to nebude vyčerpávající.