Diskutujme :-)

Diskutujme :-)

autor Klára Martinovská -
Počet odpovědí: 16
V odpovědi na Klára Martinovská

Re: Diskutujme :-)

autor Marie Pospíšilová -

Jak mohu postupovat, když se žák cizinec nebude chtít učit češtinu a bude stranit kolektivu? Nebylo by v některých případech vhodné přidělit mu asistentku?

V odpovědi na Marie Pospíšilová

Re: Diskutujme :-)

autor Klára Martinovská -

Milá Marie,

záleží na tom, jak proces začleňování takového žáka probíhá od začátku.

Takto máme celkem málo indicií. Jednoznačně bych se snažila najít příčinu jeho odmítání. Mluvila bych s ním (třeba přes tlumočníka), sešla bych se s rodiči a vysvětlila jim, jaké mám dojmy, klidně bych vytvořila nějakou odbornou skupinu ze speciálního pedagoga nebo školního psychologa, která by mi odborně pomohla s jeho podporou. Snažila bych se opírat o to, co ho baví a do těchto oblastí mu postupně češtinu vnášet - třeba sportovní kroužek po škole a podobně. Asistent pedagoga je nejvyšší stupeň podpůrného opatření. Bude to vyžadovat velkou spolupráci ze strany poradenského zařízení, aby ho škola získala. To je myslím velké sousto. Nicméně se dá najít jiný asistent, který je oficiálně psán na jiného žáka ve třídě například a můžeme se s ním domluvit, že se bude i cíleně věnovat takovému žákovi cizinci.

Zkuste zjistit více informací. A třeba kolegyně budou mít podobnou zkušenost z jiných škol. 

 

Díky za příspěvek.

kl.

V odpovědi na Klára Martinovská

Re: Diskutujme :-)

autor Kateřina Kubrová -

Na kurzu jsem se zapomněla zeptat, ale vždycky mě to zajímalo, jakým způsobem (popř. kdo ho platí) se získává tlumočník?

Díky za odpověď,

Kačka Kubrová

V odpovědi na Kateřina Kubrová

Re: Diskutujme :-)

autor Klára Martinovská -

Milá Kačko,

radím zajistit si tlumočníka (myslím jako škola). Zaplatit se dá z peněz od zřizovatele (což je mimo Prahu asi utopie) nebo se dá oslovit nějaká neziskovka (META, InBáze, SIMI...) nebo existují tzv. interkulturní pracovníci, kteří zároveň dokážou tlumočit...

kl.

V odpovědi na Kateřina Kubrová

Re: Diskutujme :-)

autor Klára Martinovská -

Milá Kačko,

radím zajistit si tlumočníka (myslím jako škola). Zaplatit se dá z peněz od zřizovatele (což je mimo Prahu asi utopie) nebo se dá oslovit nějaká neziskovka (META, InBáze, SIMI...) nebo existují tzv. interkulturní pracovníci, kteří zároveň dokážou tlumočit...

kl.

V odpovědi na Klára Martinovská

Re: Diskutujme :-)

autor Hana Pilátová -

Dobrý večer,

v souvislosti s praxi z dramatické výchovy, kterou jsem uplynulý semestr absolvovala, jsem se zamyslela nad tím, jak bych mohla (pokud by ve třídě byl) žáka do hodin zapojit. Nejdříve mě tato představa trochu vyděsila a říkala jsem si, že by možná bylo nejlepší, kdyby v tu dobu žák odcházel na výuku češtiny. :) Na druhou stranu by mi přišlo na škodu, žáka vylučovat z předmětu, který má dle mého názoru mimo jiné velký potenciál při budování dobrého třídního kolektivu. Myslím si, že by se žák mohl projevit především u individuálních aktivit - simultánní improvizace (například:Řemesla: Všichni naráz jsou kováři. Každý hraje sám pro sebe. Nereaguje na ostatní spolužáky. Všichni jsou  Kromě ústní instrukce bych doplnila i obrázek a věřím, že by žák pochopil, co má dělat i podle reakce ostatních žáků (pokud by znal kováře).), nebo např. narativní pantomima. Zkrátka bych si asi hodně pomáhala obrázky. Pod obrázky by ideálně byly napsané i názvy zobrazovaných předmětů. Vhodné by také bylo vymyslet nějaké schématické značky pro jednotlivé techniky (např. pantomima - chlapec s bublinou u pusy, která by byla škrtnutá -nemluví se), protože by to mohlo být žákovi nápomocné. Komplikace by mohli nastat kvůli jazykové bariéře především u skupinových aktivit, kdy se mají žáci na něčem domluvit. Věřím, že by mu ostatní spolužáci byli schopni určit nějakou statickou roli a žáka zapojit, ale mohlo by mu být nepříjemné, že by se mu nedostávalo prostoru např. průběh etudy ovlivnit. Zatím se mi ještě nepodařilo promyslet, jak bych žáka zapojila do reflexí, které jsou velmi důležité.  No, byla by to výzva.  Myslím si, že čím mladší by žák byl, tím lépe by to mohlo být celé reálné. 

Jak to vidíte vy? 

Hanka Pilátová

V odpovědi na Hana Pilátová

Re: Diskutujme :-)

autor Klára Martinovská -

Hanko,

díky za supr úvahu.

Rozhodně souhlasím. Obrázky/piktogramy mohou velmi pomoci.

Myslím, že dramatická výchova je úplně ideální cesta k začlenění takového žáka. Velmi si cením toho, jak nad tím přemýšlíte.

V reflexi bych zkusila třeba využít metodu "jedno slovo" nebo živé obrazy, ale mám zkušenost, že žák postupně ovládá slovní zásobu, která se v reflexi využívá a pak je čím dál tím víc schopen se vyjádřit o svých dojmech pocitech a podobně...

 

kl.

V odpovědi na Hana Pilátová

Re: Diskutujme :-)

autor Kateřina Kubrová -

Dramatická výchova je na tohle úplně super, bohužel z časových důvodů jsou rádi i na odborných školách se specializací na DV, že jim na tento předmět vystačí 1 hodina týdně. Já osobně bych ale zaváděla techniky DV i do ostatních předmětů, protože jak jsi psala, buduje to dobře třídní kolektiv a žák cizinec by se mohl efektivně zapojit. A reflexe bych nedělala alespoň ze začátku slovní, ale používala různé techniky z DV, jak uváděla Klára např. živé obrazy. Myslím si, že DV je velice funkční prostředek k dorozumívání, vezmi si, že jsme také měli lektorky, které mluvili AJ a ne všichni se AJ domluvili a jsem si jistá, že kdyby nikdo nepřekládal, zvládli bychom to taky :)

K.

V odpovědi na Kateřina Kubrová

Re: Diskutujme :-)

autor Klára Martinovská -

Kateřino,

díky za reakci, naprosto souzním. Je myslím velmi cenné, že máte možnost této specializace a můžete pak získané metody promítnout do výuky různých předmětů. Velmi oceňuji, jak nad tím přemýšlíte.

kl.

V odpovědi na Klára Martinovská

Re: Diskutujme :-)

autor Alžběta Dvořáková -

Příspěvek neberte úplně vážně, ale ráda se podělím o zkušenost ze souvislé pedagogické praxe, kde jsme ve třídě měli žáky s OMJ. Před zahájením hodiny českého jazyka (kterou jsem měla odučit) v průběhu klasického vyučování mi doslova vtrhl do hodiny asistent pro žáky s OMJ. Omrknul během minuty mou přípravu a zahájil výuku. Čtete správně, já jsem výuku nezahajovala. Na pomoc kohokoliv jiného jsem nebyla naprosto připravena. Při aktivitě ve dvojicích mi vytvořil z žáků s OMJ trojici a tím mi jeden žák zůstal sám při práci ve dvojicích. A to jsem se přitom radovala ráno, že žáků máme ve třídě sudý počet...byla to předčasná radost. Hlas asistenta byl velmi výrazný a tak mé jakékoliv snažení bylo velmi výrazně zastíněno. Každý úkol, který jsem pro žáky připravila, byl pozměněn. Největší překvapení přišlo v závěru hodiny před reflexí, kdy asistent pro žáky s OMJ ukončil hodinu...bylo to i pro mě velké překvapení.

Tak i takto může vypadat "spolupráce" s asistentem pro žáky OMJ. :-D 

V odpovědi na Alžběta Dvořáková

Re: Diskutujme :-)

autor Klára Martinovská -

Bětko, tak to je silný kafe i na mě a to jsem zažila leccos.

Byl tam vyučující z fakulty? A učitel té třídy? Reflektovali jste to nějak?

kl.

V odpovědi na Klára Martinovská

Re: Diskutujme :-)

autor Alžběta Dvořáková -

Všichni byli u toho a všichni byli překvapení stejně jako já. Přítomnost toho asistenta pro žáky s OMJ byla neočekávaná i pro třídní učitelku v tento moment. Reflexe po hodině byla společná. Bylo zřetelné, že s přístupem asistenta nikdo nesouhlasil. Rozumím tomu, že mi ale nechtěli zasahovat v průběhu do hodiny. Spolužačka, se kterou praxi plním ve stejné třídě, komentovala jednání asistenta jako naprosto nevhodné a sama byla překvapená, že jsem mu v hodině něco neřekla. Ale abych řekla pravdu, byla jsem tak překvapená, že mě v ten moment nenapadlo mu jakkoliv oponovat a snažila jsem se spíš zachraňovat vzniklé situace. Aby ale má zkušenost z praxe nevyzněla jen tragicky, ostatní výuka už byla bezproblémová a například od asistentky pedagoga jsem vnímala velkou pomoc v ostatních hodinách. S asistentem pro žáky s OMJ jsem se setkala poprvé právě na zmiňované hodině a doufám, že také naposledy.

V odpovědi na Klára Martinovská

Re: Diskutujme :-)

autor Hana Pilátová -

Hezký den,

ráda bych se podělila o mou novou zkušenost. Od včerejšího dne jsme začala doučovat jednoho chlapečka, který se nyní přistěhoval z Anglie. Jeho rodným jazykem je Aj. Tatínek hovoří pouze Aj a maminka pochází z ČR. Základní slovní zásobu běžného života tedy má. Nyní chodí do 3. třídy na mezinárodní škole.  V polovině února ho čeká přezkoušení z učiva ČJ za 2. ročník. Dohnat učivo za 2. ročník bychom měli zvládnout v průběhu doučování (2x týdně). Přijde mi to naprosto nereálné. Včera jsme zvládli vypracovat pouze DÚ z ČJ z učiva z 3. ročníku - vyjmenovaná slova. Většinu času jsme museli věnovat vysvětlování významu slov (syrovátka, myslivec, sýpka...). Soustředili jsme se také na to aby si zvládl slovo alespoň vyhledat v přehledu. Základní tvar vyjmenovaného slova zvládne... ale stejně moc významů slov z řady vyjmenovaných slov neznal. Poznat slovo příbuzné pak nemá šanci poznat. Maminka mi řekla, že ho do toho učitel prostě hodil, ať plave. No nic, nezbývá než, že se s maminkou dohodnu, že s ním opravdu pojedu pouze 2. ročník od začátku a úkoly nechám na nich. Určitě plánuji s chlapcem vytvořit slovníček slov, na která narazíme a nebude mu znám význam a budu se snažit o hravou formu, ať jenom nevyplňujeme v pracovním sešitě stránku za stránkou. Naštěstí je chlapec opravdu snaživý.

Budu ráda za každé rady :)

Hezký den

Hanka Pilátová

V odpovědi na Hana Pilátová

Re: Diskutujme :-)

autor Klára Martinovská -

Milá Hanko,

je nějaká šance navázat kontakt s učitelem? Že byste spolupracovali? Má chlapec PLPP?

 

Díky moc za vaši práci, rozhodně to nepovewde nikam, když se bude jen dohánět, co dělají ostatní, to nelze dohnat bez újmi, i když je snaživý, myslím...

kl.