Hodnocení NBPTS-Slabochová

Hodnocení NBPTS-Slabochová

autor Dana Slabochová -
Počet odpovědí: 4

Jako učitelka působím na střední škole již 12 let a má práce mě stále baví. Myslím, že je to hlavně má vnitřní motivace, která mě žene stále dopředu a také snaha být dobrým učitelem.

V zásadě nejsem proti testování NBPTS, není na škodu ověřit si své kvality učitele. Chtělo by se mi toto testování podpořit, ale na druhou stranu se mi nutí myšlenka, jestli jsem dobrým učitelem, tak bych měla o svých kvalitách vědět, umět si zhodnotit svoji práci a být za ni zodpovědná. Pakliže věnuji dostatek času svým přípravám na hodinu, jsem dostatečně vnímavá ke své práci a svým žákům, tak bych také měla včas odhalit nedostatky své práce a co nejrychleji učinit nápravu. Domnívám se, že by toto měl každý učitel zvládat sám i bez certifikačního řízení. Myslím, že ty pravé kvality učitele vychází z jeho vnitřní motivace a z jeho vlastního postoje ke své práci.

Raději bych tolik síly, kterou bych do tohoto řízení musela investovat, věnovala své práci, která bude prospěšná nejen mě, ale i mým žákům. Jako učitelé jsme tady pro žáky, ne oni pro nás.

Silnější stránku testování NBTPS spatřuji v tom, že učitelé, kteří se snaží být dobrými učiteli, by takto mohli dokázat, že jsou kvalitními učiteli a mohli by být i lépe ohodnoceni. Na druhou stranu, si myslím, že i takhle propracovaný a téměř dokonalý systém není schopen adekvátně zhodnotit práci učitele, 15 minutové záznamy s prací ve třídě, opravdu se za tak krátkou dobu pozná, zda učitel umí jednat se žáky, je k nim dostatečně vnímavý, empatický a dokáže vždy za daných okolností vhodně reagovat na vzniklou situaci?

Jako slabší stránku vidím nedostatečnou motivace po stránce finanční a taktéž i nemalé finanční výdaje. Také se domnívám, že účast pedagogů v tomto certifikačním procesu by nebyla příliš vysoká, ba naopak obávám se, že by se zapojilo velmi málo učitelů. Ocenila bych už jenom to, že do tohoto procesu vstoupí.

 

(Dodatečně upravil/-a: Karel Starý; čas vložení původního příspěvku: Úterý, 6. listopad 2018, 19.56)

V odpovědi na Dana Slabochová

Re: Hodnocení NBPTS-Slabochová

autor Kamila Halámková -

Podobně jako kolegyně Dana v zásadě nevidím problém v ověřování kvality učitele, ale musím s ní souhlasit v bodě, že jako správný učitel bych měla být sama schopna svou práci reflektovat, přistupovat k ní zodpovědně, stejně tak žákům i sama k sobě.

Líbí se mi myšlenka kolegyně, že prostřednictvím NBTPS mohou dostat příležitost dobří učitelé, kteří mají zájem prokázat svou kvalitu. Jedná se zcela o dobrovolné rozhodnutí každého pedagoga.

Dále taktéž spatřuji potíže v celém finančním pojetí ověřování kvality učitele, které by následně mohlo zájemce odradit.

V odpovědi na Dana Slabochová

Re: Hodnocení NBPTS-Slabochová

autor Hana Dvořáková -

Kolegyně myšlenky se ubíraly podobným směrem jako ty mé. ale Dana je na rozdíl ode mě dokázala zformulovat. Obě jsme přemýšlely o tom, jaké by to bylo aktivně vstoupit do systému hodnocení NBPTS. Rozhodně souhlasím s tvrzením, že kvalita učitele se přímo odvíjí od jeho vnitřní motivace, postojů a zodpovědnosti, kterou cítí za svou vykonanou práci. Také si myslím, že pro kvalitní a cílevědomé učitele by takovéto hodnocení mohlo být motivační. Je ovšem pravdou, že by bylo nutné upravit  pod pro naše (české) podmínky. 

V odpovědi na Dana Slabochová

Re: Hodnocení NBPTS-Slabochová

autor Kateřina Bryanová -

S Danou v mnoha ohledech souhlasím, dokonce mi pomohla pohlédnout na věc poněkud kritičtěji, než se podařilo mně, a za to jí děkuji.

Pochybuje o tom, že by byť takto propracovaný systém byl schopen adekvátně zhodnotit práci učitele a že nevěří ani tomu, že by 15 minutové záznamy s prací ve třídě dokázaly odhalit, zda učitel umí jednat se žáky, je k nim dostatečně vnímavý, empatický a dokáže vždy za daných okolností vhodně reagovat na vzniklou situaci. Já si naopak myslím, že odborník pozná i z 15 minutového záznamu (zvláště pokud nebude ojedinělý) mnohé.

Daninu obavu, že účast pedagogů v tomto certifikačním procesu by nebyla příliš vysoká, také nesdílim. Možná jsem přehnaný optimista, ale věřím, že by se našel dostatek zájemců. Zvláště pokud by úspěšné absolvování hodnocení přispělo kromě vyšší prestiže i k vyššímu finančnímu ohodnocení.

Souhlasím i s tím, že by svoji práci měl každý učitel zvládat kvalitně i bez certifikačního řízení a že ty pravé kvality učitele vychází z jeho vnitřní motivace a z jeho vlastního postoje ke své práci. Nicméně považuji hodnocení za užitečnou zpětnou vazbu odborníků, kteří mají odstup a mohou tak vše objektivněji posoudit .

 

 

V odpovědi na Dana Slabochová

Re: Hodnocení NBPTS-Slabochová

autor Kateřina Janečková -

Vybrala jsem si reakci této kolegyně, protože vím, že je to učitelka tělem a duší a vypracovala se svou pílí a nasazením tam, kde je.

Mám podobné nastavení jako ona, jsem srdcařka, a pro své povolání i mé žáky udělám mnohé, včetně vysokoškolského studia.

Mám ale obavy a praxe mi to potvrzuje, že při rozvolněnosti učitelské profese ,absence kontroly či hodnocení výsledků či kvality práce,

může a dochází k různým selháním. Pro začínající učitele může být absence srovnání práce či sdílení zkušeností při výuce či zvládání obyčejných potížích při chodu třídy či ve vrstevnické skupině třídy fatální, zkušení a dobří učitelé mohou být demotivováni, že jejich stabilní a dobrý výkon nemá vliv na ocenění finanční ani získání třeba jen prestiže od kolegů či veřejnosti.

Myslím si, na rozdíl od kolegyně, že samotné certifikování může i toho konkrétního učitele posunout, už v tom,že je nucen o své profesi, metodách , organizaci výuky zase přemýšlet po letech jinak, vzdělávat se ,používat nové technologie, což je zase přínosem jak pro něj ,tak i pro jeho žáky.

Koneckonců i pro nás, studenty tohoto oboru, nám všechny předměty, včetně tohoto, dávají možnost vnímat naše povolání zase jinak ,v širším kontextu, což je také cesta sebepoznání a autoevaluace.