úkol 2

úkol 2

par Hana Pomahačová,
Nombre de réponses : 4

Ze zprávy a nejen ze zprávy je patrné, že je u nás ve srovnání s průměrem TALIS více zakořeněný přístup učitelů na druhém stupni ZŠ a víceletých gymnáziích odučit si svůj předmět a předat kognitivní poznatky. V tomto směru naši učitelé vnímají, že je dobré "držet krok" s novými poznatky ve svém oboru a ve srovnání s průměrem TALIS  mají i  vyšší potřebu se vzdělávat (viz. graf 4.1).   Učitelé druhého stupně ZŠ ještě vnímají vyšší potřebu se vzdělávat v okruhu témat týkající se chování žáků a vedení třídy.

A co kompetence? Individuální přístup? Inkluzivní pedagogika? Výuka pro různost? Inkluze je u nás novým a diskutovaným tématem. Výzkum probíhal pouhé čtyři roky po tom, co u nás vstoupila v platnost Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, v jejíchž komentářích jsou konkretizované klíčové aspekty inkluzivního vzdělávání.  A i přesto oproti průměru TALIS mají učitelé u nás celkově nižší potřebu se vzdělávat právě v těchto oblastech (viz.  graf 4.2). A není to dáno tím, jak poukazují autoři, že by se v tomto směru cítili zdatnější (viz. graf 1.1).

Pokud vnímáme vzdělání jako celoživotní proces, který nekončí složením závěrečných zkoušek, tak  by škola měla svým žákům a studentům k tomu zprostředkovat kompetence. Na základě zjištění TALIS  vyvstává otázka nakolik jsou v tomto směru příkladní a kompetentní naši učitelé  ve srovnání s průměrem TALIS?

Celkově jsem ze zprávy získala  dojem a úmyslně píši dojem, který vnímám jako pro mne silné téma k diskusi, že jsou naši učitelé více zaměřeni na "tady a teď". "Tady a teď" si odučí, to co je v jejich oboru časem prověřené nebo momentálně aktuální. K tomu právě "tady a teď " případně potřebují, aby je žáci poslouchali. Chybí určitý přesah (transendence) do budoucnosti a právě klíčové kompetence vnímám jako jeden z možných přesahů.  A v souvislosti s přesahem do budoucna musím ještě  zmínit pro mě až zarážející podprůměrnou potřebu našich učitelů se vzdělávat v kariérním poradenství pro žáky (viz graf 4.2).

Pozn.: Text  se vztahují k cílové populaci výzkumu TALIS - učitelům na 2. stupni ZŠ nebo víceletých gymnázií, nikoliv k učitelům na prvním stupni. Data se k nim nevztahují a moje osobní zkušenost je odlišná.

En réponse à Hana Pomahačová

Re: úkol 2

par Gabriela Medwell,

Na práci kolegyně se mi líbí, že vznáší podnětné otázky a její postřehy a komentáře současného stavu. A souhlasím s jejím názorem - empirickou zkušeností - týkající se práce mnohých současných učitelů ve smyslu "tady a teď", jak píše kolegyně. Absence přesahu.

En réponse à Hana Pomahačová

Re: úkol 2

par Dana Slabochová,

Ano, také souhlasím s Hankou, vystižení situace v práci mnohých učitelů "tady a teď", že určitý přesah transcendence chybí a její také zapotřebí.

En réponse à Hana Pomahačová

Re: úkol 2

par Hana Dvořáková,

Velmi se mi líbí myšlenka, že bychom vzdělání měli přijímat jako celoživotní proces, který nekončí složením závěrečných zkoušek.

Ještě bych ráda reagovala na Hančino překvapení nad nízkým zájmem českých učitelů o vzdělávání v kariérním poradenství. Osobně si myslím, že tento výsledek je logický vzhledem k nastavení našeho systému. Na všech základních školách máme výchovného poradce, někdy dokonce dva. Jednou z náplní jejich činnosti je kariérní poradenství. Tímto tématem se také zabývají PPP. Z toho usuzuji, že čeští učitelé vnímají kariérní poradenství jako specializovanou činnost, pro kterou máme vzdělané odborníky a tudíž se v tomto oboru nevzdělávají.

En réponse à Hana Pomahačová

Re: úkol 2

par Aleš Novotný,

Hano, výborně! Naprosto souhlasím. Škola by skutečně měla poskytovat především přesah. Nikdo neví, co studenti budou potřebovat zítra. Přál bych si, aby škola vedla především k samostatnosti, spolupráci (v heterogenním prostředí) a sebelásce.