Ze zprávy a nejen ze zprávy je patrné, že je u nás ve srovnání s průměrem TALIS více zakořeněný přístup učitelů na druhém stupni ZŠ a víceletých gymnáziích odučit si svůj předmět a předat kognitivní poznatky. V tomto směru naši učitelé vnímají, že je dobré "držet krok" s novými poznatky ve svém oboru a ve srovnání s průměrem TALIS mají i vyšší potřebu se vzdělávat (viz. graf 4.1). Učitelé druhého stupně ZŠ ještě vnímají vyšší potřebu se vzdělávat v okruhu témat týkající se chování žáků a vedení třídy.
A co kompetence? Individuální přístup? Inkluzivní pedagogika? Výuka pro různost? Inkluze je u nás novým a diskutovaným tématem. Výzkum probíhal pouhé čtyři roky po tom, co u nás vstoupila v platnost Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, v jejíchž komentářích jsou konkretizované klíčové aspekty inkluzivního vzdělávání. A i přesto oproti průměru TALIS mají učitelé u nás celkově nižší potřebu se vzdělávat právě v těchto oblastech (viz. graf 4.2). A není to dáno tím, jak poukazují autoři, že by se v tomto směru cítili zdatnější (viz. graf 1.1).
Pokud vnímáme vzdělání jako celoživotní proces, který nekončí složením závěrečných zkoušek, tak by škola měla svým žákům a studentům k tomu zprostředkovat kompetence. Na základě zjištění TALIS vyvstává otázka nakolik jsou v tomto směru příkladní a kompetentní naši učitelé ve srovnání s průměrem TALIS?
Celkově jsem ze zprávy získala dojem a úmyslně píši dojem, který vnímám jako pro mne silné téma k diskusi, že jsou naši učitelé více zaměřeni na "tady a teď". "Tady a teď" si odučí, to co je v jejich oboru časem prověřené nebo momentálně aktuální. K tomu právě "tady a teď " případně potřebují, aby je žáci poslouchali. Chybí určitý přesah (transendence) do budoucnosti a právě klíčové kompetence vnímám jako jeden z možných přesahů. A v souvislosti s přesahem do budoucna musím ještě zmínit pro mě až zarážející podprůměrnou potřebu našich učitelů se vzdělávat v kariérním poradenství pro žáky (viz graf 4.2).
Pozn.: Text se vztahují k cílové populaci výzkumu TALIS - učitelům na 2. stupni ZŠ nebo víceletých gymnázií, nikoliv k učitelům na prvním stupni. Data se k nim nevztahují a moje osobní zkušenost je odlišná.