úkol 2

úkol 2

autor Hana Pomahačová -
Počet odpovědí: 4

Ze zprávy a nejen ze zprávy je patrné, že je u nás ve srovnání s průměrem TALIS více zakořeněný přístup učitelů na druhém stupni ZŠ a víceletých gymnáziích odučit si svůj předmět a předat kognitivní poznatky. V tomto směru naši učitelé vnímají, že je dobré "držet krok" s novými poznatky ve svém oboru a ve srovnání s průměrem TALIS  mají i  vyšší potřebu se vzdělávat (viz. graf 4.1).   Učitelé druhého stupně ZŠ ještě vnímají vyšší potřebu se vzdělávat v okruhu témat týkající se chování žáků a vedení třídy.

A co kompetence? Individuální přístup? Inkluzivní pedagogika? Výuka pro různost? Inkluze je u nás novým a diskutovaným tématem. Výzkum probíhal pouhé čtyři roky po tom, co u nás vstoupila v platnost Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, v jejíchž komentářích jsou konkretizované klíčové aspekty inkluzivního vzdělávání.  A i přesto oproti průměru TALIS mají učitelé u nás celkově nižší potřebu se vzdělávat právě v těchto oblastech (viz.  graf 4.2). A není to dáno tím, jak poukazují autoři, že by se v tomto směru cítili zdatnější (viz. graf 1.1).

Pokud vnímáme vzdělání jako celoživotní proces, který nekončí složením závěrečných zkoušek, tak  by škola měla svým žákům a studentům k tomu zprostředkovat kompetence. Na základě zjištění TALIS  vyvstává otázka nakolik jsou v tomto směru příkladní a kompetentní naši učitelé  ve srovnání s průměrem TALIS?

Celkově jsem ze zprávy získala  dojem a úmyslně píši dojem, který vnímám jako pro mne silné téma k diskusi, že jsou naši učitelé více zaměřeni na "tady a teď". "Tady a teď" si odučí, to co je v jejich oboru časem prověřené nebo momentálně aktuální. K tomu právě "tady a teď " případně potřebují, aby je žáci poslouchali. Chybí určitý přesah (transendence) do budoucnosti a právě klíčové kompetence vnímám jako jeden z možných přesahů.  A v souvislosti s přesahem do budoucna musím ještě  zmínit pro mě až zarážející podprůměrnou potřebu našich učitelů se vzdělávat v kariérním poradenství pro žáky (viz graf 4.2).

Pozn.: Text  se vztahují k cílové populaci výzkumu TALIS - učitelům na 2. stupni ZŠ nebo víceletých gymnázií, nikoliv k učitelům na prvním stupni. Data se k nim nevztahují a moje osobní zkušenost je odlišná.

V odpovědi na Hana Pomahačová

Re: úkol 2

autor Gabriela Medwell -

Na práci kolegyně se mi líbí, že vznáší podnětné otázky a její postřehy a komentáře současného stavu. A souhlasím s jejím názorem - empirickou zkušeností - týkající se práce mnohých současných učitelů ve smyslu "tady a teď", jak píše kolegyně. Absence přesahu.

V odpovědi na Hana Pomahačová

Re: úkol 2

autor Hana Dvořáková -

Velmi se mi líbí myšlenka, že bychom vzdělání měli přijímat jako celoživotní proces, který nekončí složením závěrečných zkoušek.

Ještě bych ráda reagovala na Hančino překvapení nad nízkým zájmem českých učitelů o vzdělávání v kariérním poradenství. Osobně si myslím, že tento výsledek je logický vzhledem k nastavení našeho systému. Na všech základních školách máme výchovného poradce, někdy dokonce dva. Jednou z náplní jejich činnosti je kariérní poradenství. Tímto tématem se také zabývají PPP. Z toho usuzuji, že čeští učitelé vnímají kariérní poradenství jako specializovanou činnost, pro kterou máme vzdělané odborníky a tudíž se v tomto oboru nevzdělávají.

V odpovědi na Hana Pomahačová

Re: úkol 2

autor Aleš Novotný -

Hano, výborně! Naprosto souhlasím. Škola by skutečně měla poskytovat především přesah. Nikdo neví, co studenti budou potřebovat zítra. Přál bych si, aby škola vedla především k samostatnosti, spolupráci (v heterogenním prostředí) a sebelásce.