Hana Pomahačová - úkol 1

Hana Pomahačová - úkol 1

autor Hana Pomahačová -
Počet odpovědí: 4

Způsob hodnocení v NBPTS je bezesporu inspirativní. Než se dostanu k jeho silným a slabým stránkám s ohledem na jeho využití v ČR, dovolila bych si pár poznámek, které mě napadají v obecné rovině.

1.       Pedagogika je bezesporu vědou, která má systém vědění, činností, institucí, způsoby ověřování nových poznatků apod., které by měl pedagog do určité míru znát a své znalosti dále rozšiřovat. Ověřování těchto znalostí asi nebývá takovým problémem zejména na začátku učitelské dráhy.

2.       Pedagogika je praktickou disciplínou - můžeme říci "řemeslem", které má své postupy, návody (metodiky prevence, práce se třídou ..., didaktiky apod.), jak poznatky prakticky předávat, uvádět v život, zprostředkovávat, učit používat jiné. A právě v hodnocení této praktické dovednosti spatřuji přínos v hodnocení NBPTS.

3.       Pedagogika může být i uměním a učitel se může stát umělcem, který kreativně tvoří, hledá nové způsoby, cesty, bortí zaběhlé představy. K tomu je třeba charisma a talent.  To je to, co dělá výjimečného učitele výjimečným a co se nedá měřit a objektivně hodnotit. A někdy je otázkou, jak by byli právě tito pedagogičtí umělci hodnoceni v bodě 1 a 2?

 

Pokud jde o využití hodnocení podle  NBPTS v prostředí českého školství vidím přínos v tom, že NBPTS je nestátní nezisková organizace a podobný silný impuls mimo státní správu u nás postrádám.  Způsob jejich hodnocení mi trochu připomíná získávání certifikátu např. u psychoterapeutů při absolvování psychoterapeutického výcviku.  Uvítala bych, aby takových organizací bylo více, což by umožnilo možnost volby a zabránilo tvorbě monopolu.

Zásadním problém u nás je ujasnit si, co vlastně po učitelích chceme, co se má hodnotit a kdo má hodnotit.  A v neposlední řadě je to i otázka motivační. Dobrou motivací u profesního růstu bývá finanční ohodnocení práce. Tedy otázka kolik a zda vůbec se učitelům vyplatí investovat do svého profesního rozvoje, jestli se tím nedostanou po finanční stránce spíše do ztráty. 

Jako další problém vidím  systém hodnotitelů - u nás je učitelská komunita ve srovnání s USA velmi malá, kde každý zná každého nebo mají alespoň společné známé.

A v neposlední řadě se obávám, aby to nebyla jen další formální záležitost, která by se prokazovala dalším "papírem".  U nás vše řešíme novými a novými papíry a některé školy jsou nesmírně kreativní v tom, jak takové "papíry" získat.  

V odpovědi na Hana Pomahačová

Re: Hana Pomahačová - úkol 1

autor Ivana Běloubková -

Souhlasím s Hankou v bodě č. 2 ve smyslu přínosu hodnocení NBPTS zejména v praktických dovednostech. Není dnes zcela samozřejmostí, že všichni třídní učitelé se třídou pracují (třídnické hodiny aj.) tak, jak popisují např. v Preventivních programech školy. Tam lze napsat cokoli, realita je bohužel většinou jiná. Metody prevence a přínos pro praktický život by měl být měl být součástí každého školního dne.

Dále s kolegyní souhlasím, že motivace je pro učitele velmi důležitá a finanční ohodnocení práce taktéž. Je krásná pozitivní vazba žáků ve škole, ale jak k tomu přijdou děti vlastní? Tedy otázka: Kolik a za co? Je zde zcela na místě. Přes to vše já sama investuji do svého profesního rozvoje a snažím se, aby to nebylo na úkor mých vlastních dětí.

V odpovědi na Hana Pomahačová

Re: Hana Pomahačová - úkol 1

autor Dana Slabochová -

Také souhlasím s Hankou a zejména v tom, že učitel, je vlastně umělec, musí být zároveň hercem, který ale nemá žádný scénář, podle kterého má hrát svoji roli, má naplánovanou a sepsanou přípravu na hodinu, ale nikdy přesně neví, co se v té hodině odehraje a musí vždy být připraven vhodně zareagovat na vzniklou situaci. Tento mistrovský výkon NBPTS nezměří?

Domnívám se, že největší ohodnocení učitelské práce (i když ne po finanční stránce) je kladné hodnocení práce učitele od samotných žáků.

V odpovědi na Hana Pomahačová

Re: Hana Pomahačová - úkol 1

autor Kamila Halámková -

Stejně jako Hanka vnímám zádrhel v tom, že systém hodnotitelů v ČR, může být neobjektivní a celkově problematický. Jak bylo zmíněno výše, každý je něčí přítel případně přítel, přítele nebo se jen někdo někam z nějakého důvodu hodí více. Dále naprosto souzním s lehkou pochybností mé kolegyně, kdy vyjádřila obavu nad tím, aby se celý hodnotící záměr neubíral směrem, kdy bychom získávali papír pro papír.

Nelze nesouhlasit ani s poznámkou ohledně samotné motivace práce, kterou je i finanční ohodnocení. Stejně jako kolegyně musím vyjádřit obavu, že by pedagogům po investici (finanční, časové) do svého profesního rozvoje mohl ve výsledku zůstat jen dobrý pocit.

V odpovědi na Hana Pomahačová

Re: Hana Pomahačová - úkol 1

autor Aleš Novotný -

Hano, moc děkuju za tvé postřehy! Obzvlaště mě zaujaly tvé body 2 a 3. Po přečtení druhého jsem chtěl lamentovat, že učitelská profese právě nesmí být řemeslem (a právě v tom spočívá i má obava ze systémů jako NBPTS), ale 3. bodem sis mě opět získala! :) 

Myslím si, žes problematiku práce učitele vyskytla skvěle! Osobně bych jen body 2 a 3 spojil do jednoho – dobrý učitel by dle mého měl naplňovat obé.