Dlouholeté pedagogické praxe autorky na II. stupni ZŠ ukazuje častěji a naléhavěji, že výuka slovotvorby je problematickým místem ve vyučovacím procesu. Není výjimkou, že se pedagogové učivu věnují spíše jen sporadicky a okrajově, někdy se mu dokonce vyhýbají zcela (vlastní pozorování – vzorek 30 pedagogů). I samotný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) definuje očekávané výstupy velmi obecně, což může vést ke kolísavé a kvalitativně odlišné podobě vyučovací praxe.
Hledání strategií, které žákům ulehčí učení se z textu, je také stále aktuální.
Cíl:
1) Analýza aktuálního stavu výuky slovotvorby na II. stupni ZŠ.
2) Stanovení vztahu slovotvorné motivace a strategie konstruování významu odborných pojmů a globálního porozumění textu.
3) Zjištění vztahu slovotvorné kategorizace odborných termínů a porozumění textu.
Formulace výzkumného problému:
- Jaká je současná praxe ve výuce slovotvorby na II. stupni ZŠ?
- Jakými způsoby lze podpořit osvojování slovotvorných kompetencí a zároveň rozvíjet předpoklad pochopení (nejen) učebního textu? Jaké je zastoupení slovotvorně motivovaných slov ve vybraných učebních textech?