Vyučovací postupy a spolupráce učitelů

Vyučovací postupy a spolupráce učitelů

autor Jitka Bejšovcová -
Počet odpovědí: 0

Z výsledků mezinárodního šetření o vyučování a učení - TALIS 2013 dle České inspekce vyplývají poznatky o míře zařazování různých vyučovacích postupů do výuky. Jde o postupy, které aktivizují žáky ve výuce k efektivnějšímu získávání poznatků a jejich uplatňování. Jsou tak  aktivnější ve vyučovacím procesu. Žáci využívají možnosti ICT v získávání informací, pracují jinými způsoby než frontální výukou, tedy ve skupinkách, kdy se společně snaží nalézat řešení problémů, či vypracování úkolů, v kolektivu pracují na společných i dlouhodobých projektech, dokáží analyzovat problém a postup k jeho řešení. Klíčovým tématem ve školách v České republice je zařazování práce s ICT do výuky ve většině vyučovacích předmětů a zadávání práce žákům, jak s podprůměrnými, tak nadprůměrnými výsledky a výkony. Vyplývá tedy, že čeští učitelé zaostávají v individuálním přístupu k žákům s odlišnou výkonností. Oproti tomu se učitelé ve všech zůčastněných zemích shodují na příklonu ke konstruktivistickému postoji k výuce, kdy není pozornost poutána na učitele ale soustředí se na žáka. Opouští se od frontální výuky a posunuje se směrem k aktivizaci a motivaci žáků tak, aby nebyl pasivním příjemcem informací. S tímto trendem souvisí i větší využívání informačních technologií žáky.  V tomto šetření jsou z grafu vyplývající skutečnosti ve čtyřech otázkách srovnávání České republiky a průměru TALIS. Graf uvádí výsledky v procentech hodnocení nikdy, občas, často a vždy. Otázky srovnávané v grafu jsou 1. Žáci používají při práci na projektech ICT? 2. Žáci pracují ve skupinách a snaží se společně přijít na řešení úkolu nebo problému? 3. Zadám různou práci žákům s potížemi nebo rychlejším? 4. Žáci pracují na projektech trvajících min. 1 týden? ČR v položkách nikdy se téměř shodují s průměrem TASLIS, občas je ČR vždy v % častější, často je ČR v 1. a 2. otázce plus 1% a 9% a 3. a 4. otázce cca o 10% méně, vždy je ČR ve všech otázkách v mínusových %. Vyplývá tedy, že učitelé českých škol, by měli aktivizující přístupy ve vyučování využívat častěji.