Talis:Šetření pedagogického vedení vykonávané řediteli českých základních škol

Talis:Šetření pedagogického vedení vykonávané řediteli českých základních škol

autor Jana Petrusová -
Počet odpovědí: 3

Šetření pedagogického vedení vykonávané řediteli českých základních škol

Na šetření mapující pedagogické vedení ředitelů se mi líbí, že nebylo prováděno jen dotazníkovou formou, ale bylo doplněno o skupinové rozhovory jednotlivých ředitelů škol. Tyto rozhovory jistě pomůžou doplnit důležité informace potřebné k objektivnímu vyhodnocení.

V této části mě zaujaly odpovědi, z kterých vyplývá, že ředitelé základních škol nepřistupují k činnostem podporujícím profesní rozvoj s takovou intenzitou jako k ostatním oblastem. Jde o činnosti, kterým se věnují nejméně často, pokud jde tedy o srovnání s ostatními oblastmi pedagogického vedení školy. Je to dokonce jediná oblast, která má průměrný výsledek před středem čtyřbodové stupnice (průměr = 2,37). Lze jen odhadovat možné příčiny tohoto hodnocení.

Z diskusí o tom, jak plánují ředitelé další vzdělávání učitelů, jasně vyplývá, že starost o výběr dalšího vzdělávání je na učitelích a teprve poté korigují ředitelé jejich volbu podle možností a zájmů školy. Podle požadavků, zájmu, potřeb pak formulují plán DVPP školy.  Ředitelé se domnívají, že profesní rozvoj je na každém učiteli, každý by si měl svůj rozvoj sám zvolit, řídit podle sebe.

Za zmínku stojí, že se statisticky opět liší ředitelé a ředitelky základních škol. Z výsledků sebehodnocení vyplývá, že ředitelky se vidí v činnostech podporujících profesní rozvoj jako aktivnější.

Za zajímavé pokládám také zjištění, že celých 89 % ředitelů hodnotí, že pro své učitele mají otevřené dveře téměř vždy. Odpovědi „zřídka“ nebo „občas“ se vůbec nevyskytují.

 

 

 

V odpovědi na Jana Petrusová

Re: Talis:Šetření pedagogického vedení vykonávané řediteli českých základních škol

autor Martina Nováková -

Myslím si, že profesní rozvoj každého učitele je nedílnou součástí fungování celé školy, proto by ředitelé škol měli co nejvíce podporovat každou vzdělávací aktivitu, o kterou učitel sám projeví zájem. Pokud je tento zájem ze strany učitelů nízký, měl by sám ředitel vyhledávat a nabízet různé vzdělávací aktivity svým učitelům. Na druhou stranu chápu, v jakém nelehkém postavení někdy ředitelé škol nyní jsou z důvodu nedostatku kvalifikovaných učitelů na školách, a další chybějící učitel se jen stěží nahrazuje. 

V odpovědi na Jana Petrusová

Re: Talis:Šetření pedagogického vedení vykonávané řediteli českých základních škol

autor Květoslava Bohatá -

Další vzdělávání pedagogických pracovníků by mělo vyplývat z jejich vlastního zájmu o svůj profesní rozvoj a tento zájem by měli jejich nadřízení vítat, příp. i finančně ohodnotit poté zavádění výsledků vzdělávacích akcí, inovativních metod výuky apod. Tím se zvyšuje prestiž školy, škola je kladně hodnocena ČŠI. Proto by měli ředitelé pro vzdělávání učitelů vytvořit vhodné podmínky. Na některých školách je DVPP pro učitele povinné a vedou si svůj plán vzdělávání, který 1x ročně předkládají řediteli ke kontrole. Touto problematikou se měl zabývat i kariérní řád učitelů, aby tak, jako pracovníci jiných profesí, se i učitelé ve vlastním zájmu vzdělávali.

V odpovědi na Jana Petrusová

Re: Talis:Šetření pedagogického vedení vykonávané řediteli českých základních škol

autor Jitka Bejšovcová -

Výsledky šetření pedagogického vedení vykonávaného řediteli ve mně podpořily přesvědčení, že práce ředitelů je příliš omezována administrativní činností. Neustálé změny v podmínkách je zahlcují informacemi, které musejí uvádět do chodu školy a nemají pak možnost dostatečně se věnovat profesionálnímu rozvoji svych učitelů. Ze své zkušenosti vím, že pakliže si učitel najde kurz nebo školení, je mu vzdělávání umožněno. Počet získaných osvědčení z absolvovaných kurzů pak nemá na ohodnocení učitele téměř žádný vliv z důvodu nedostatku financí. Učitelé pak mají poměrně malou motivaci k sebevzdělávání. Přes tato fakta považuji sebevzdělávání za velmi důležitou součást profese. Rychle se rozvíjející společnost klade na učitele velké nároky v přizpůsobování se. Pakliže se nezmění nároky na ředitele a vedení škol, bude nutné aby učitelé samostaně vyhledávali možnosti sebevzdělávání. Ideální by bylo, kdyby na zpracovávání administrativy byl samostatný zaměstnanec.