Interakce rodič-dítě při čtení knihy_Tamara Bujňáková

Interakce rodič-dítě při čtení knihy_Tamara Bujňáková

by Tamara Bujňáková -
Number of replies: 4

Přikládám zpracovaný úkol dle požadavků – rešerši výzkumného článku Podpora čtenářské pregramotnosti: Interakce rodič-dítě při čtení knihy z časopisu Pedagogická orientace

In reply to Tamara Bujňáková

Re: Interakce rodič-dítě při čtení knihy_Tamara Bujňáková

by Lenka Krejčová -

Milá Tamaro. Tvé shrnutí článku je velmi dobře zpracované a jasně vystihuje klíčové body výzkumu. Oceňuji, že jsi přehledně popsala cíle, použité metody i charakteristiku účastníků výzkumu. Díky tomu je snadné pochopit kontext studie a její zaměření.

Hlavní nálezy jsou podrobně rozebrány, přičemž jednotlivé strategie rodičů (angažující, kontrolní, rozvíjející) jsou vysvětleny s konkrétními příklady, což čtenáři umožňuje lépe si představit jejich praktické využití. Velmi dobře jsi také zdůraznila roli dítěte jako aktivního spolutvůrce čtecí situace, což je důležitý aspekt výzkumu.

Závěr shrnuje podstatné informace a propojuje výsledky s doporučeními pro praxi, což je velmi užitečné. Tvé shrnutí působí odborně a zároveň čtivě. Jediné, co bych možná doplnila, je krátké zhodnocení silných stránek výzkumu (např. kvalitativní přístup a přirozené prostředí) nebo jeho limitací (např. nereprezentativní vzorek), aby byl text ještě komplexnější.

Celkově je to ale skvělá práce – jasná, strukturovaná a obsahově bohatá!

Lenka

In reply to Tamara Bujňáková

Re: Interakce rodič-dítě při čtení knihy_Tamara Bujňáková

by Monika Bernard -
Milá Tami,

tvé téma mě opravdu zaujalo, nejen proto, že se teď v rámci studia hodně bavíme o tom, jak je důležité, aby děti při čtení nejen zvládly techniku, ale hlavně aby opravdu porozuměly tomu, co čtou (rešerši jsem dělala na takový výzkum). A tohle porozumění se nezačíná budovat až ve škole – právě naopak. Sdílené čtení s rodiči v předškolním věku je podle mě naprosto zásadní, protože se při něm dítě učí vnímat příběh, přemýšlet o něm, ptát se a hledat souvislosti.
Výzkum mi přišel zajímavý hlavně tím, že ukazuje konkrétní momenty, jak může taková interakce vypadat – třeba jak rodič dítě motivuje, jak spolu řeší význam slov, nebo jak se dítě aktivně zapojuje do děje. Vyplývá z toho, že i běžné čtení pohádky může být skvělou příležitostí pro rozvoj dítěte – pokud k tomu dospělý přistupuje vědomě. Líbí se mi i doporučení věnovat se víc osvětě mezi rodiči – spousta z nich možná vůbec netuší, jak moc mohou tímto způsobem dítě ovlivnit. Já se o toto téma aktivně zajímám i z pohledu rodiče dvouleté dcery.
In reply to Monika Bernard

Re: Interakce rodič-dítě při čtení knihy_Tamara Bujňáková

by Petra Sýkorová -
Milá Tamaro,
Tebou zpracovaná rešerše odpovídá zadanému rozsahu, text je přehledný, logicky členěný a srozumitelný. Jasně definuješ výzkumnou otázku, a to jak z hlediska zaměření na strategie rodičů při čtení, tak z hlediska rolí dětí v interakci. Cíl výzkumu je uveden srozumitelně, popisuje interakci mezi rodičem a dítětem během čtení a jejich vliv na rozvoj pregramotnosti. Metodologická část rešerše je popsána detailně, respondenti jsou jasně specifikováni, informace jsou kompletní, shrnutí nálezů je výstižné a dobře vystihuje podstatu výsledků uvedených v článku. Rešerše je tedy zpracována v požadované kvalitě, v souladu se zadanými kritérii. Zvolené téma je navíc velmi zajímavé a přínosné.