Osobní postoje učitelů k soukromému doučování v ČR

Osobní postoje učitelů k soukromému doučování v ČR

von Zuzana Krejčí -
Number of replies: 1

Můj výzkumný plán je kvantitativní, což minimalizuje subjektivní ovlivňování výsledků výzkumu. Z důvodu vyšší validity budou muset být jako vzor pro sestavení dotazníku využity části výzkumných nástrojů z některých již uskutečněných výzkumných projektů. Největším úskalím z hlediska inspirace u jiných výzkumníků je, že doposud byla většina výzkumů v oblasti soukromého doučování realizována u učitelů druhého stupně základní škol, nikoli u učitelů středních škol, na které se zaměřuje výzkum mé disertační práce. Vzhledem k tomu, že realizovaných výzkumů je velmi málo samo o sobě, budu muset využít k sestavení dotazníku právě i položky, které byly určené pro učitele jiného stupně vzdělávání. Tato skutečnost může ovlivnit zejména správný výklad jednotlivých dotazníkových položek a potenciálně i výsledky, protože mezi učiteli základních a učiteli středních škol je značný rozdíl především v jejich pozici vůči žákům (studentům), rodičům, neformálnímu prostředí žáků (studentů) a vnímání sociálních nerovností v kolektivu.

In reply to Zuzana Krejčí

Re: Osobní postoje učitelů k soukromému doučování v ČR

von Dominik Dvořák -
Váš text se zabývá některými riziky pro kvalitu výzkumu, specificky pro jeho validitu. Téma subjektivity považujete za méně relevantní vzhledem ke zvolené kvantitativní metodologii. V současných odborných diskusích však sílí názor, že každý (sociálněvědní) výzkum je ovlivněn osobou badatele. Jak jsem psal v jiném příspěvku v souvislosti s historickým výzkumem, čísla zjištěná sebelepším dotazníkem odpovídají na vámi zvolené výzkumné otázky a budou vyžadovat vaši interpretaci. Pokud předpokládáte, že učitelé mají nějaký postoj k soukromému doučování, viděl bych jako relevantní pracovat s tím, jaký postoj k němu máte vy, co vás osobně vedlo k volbě tématu nebo k dané formulaci výzkumných otázek.