Otázky k prvním dvěma kapitolám skript doc. Chromého (Úvod + Výzkumná otázka a hypotézy)
Prosím o zodpovězení následujících otázek. Odpovědi odevzdejte v souboru (Word, PDF, Notepad apod.). Na první řádek (nebo do záhlaví) prosím uveďte své plné jméno.
1. V textu se opakovaně uvádí, že lingvistika je dnes převážně empirická věda. Zkuste ve stručnosti u každého modelového příkladu rozhodnout, zda jde podle Vás o empirický výzkum, či nikoli. Své rozhodnutí doprovoďte vysvětlujícím komentářem. Poté se pokuste říci, zda (a případně jaké) místo má neempirický výzkum v současné lingvistice. Modelové příklady – všechny se vztahují k otázce vlivu formálnosti komunikační situace na přepínání kódů (= bilingvismus):
A: Badatel se domnívá, že k přepínání kódů bude častěji docházet v neformálních situacích a tuto domněnku otestuje. Rozhodne se pozorovat v bilingvním jazykovém společenství, jak mezi sebou interagují mluvčí u přepážek na úřadě a u vedlejších stolů v hospodě. Přihlíží jejich interakci a nahrává ji na diktafon. Pak nahrávky vyhodnocuje, analyzuje.
B: Badatel (sám bilingvní) přemítá o svém vlastním jazykovém chování v určitých situacích (formálních vs. neformálních) a snaží se dojít k závěru, zda se v nich (jazykově) chová systematicky jinak.
C: Badatel přemítá o tom, co konstituuje různé komunikační situace a co může vést mluvčí k přepínání kódů. Následně formuluje závěry, v jakých případech bilingvní mluvčí přepínají, v jakých nikoli.
D: Badatel nemá předem definované očekávání pro to, jak komunikační situace ovlivňuje míru přepínání kódů. Analyzuje volně dostupné nahrávky komunikace bilingvních mluvčích v mnoha různých komunikačních situacích, vyvozuje z analýz závěry.
2. Diskutujte o následujícím tvrzení: K jedné výzkumné otázce běžně náleží jedna hypotéza.
3. Dává vám větší smysl hovořit o (ne)závislých (adjektivum) proměnných nebo o nezávisle (adverbium) proměnných? Proč?
4. Diskutujte o následujících tvrzeních. Lze je vnímat jako pracovní hypotézy? Proč ano/ne? Jaké (ne)závislé proměnné jsou zde implicitně obsaženy? Jaké jsou jejich hodnoty? Jak by vypadaly náležité nulové hypotézy?
a) Čím více se student učí, tím lépe dopadne u zkoušky.
b) Vyšší hladina alkoholu v krvi nevede k horšímu porozumění textu.
c) Norské ženy jsou dobré plavkyně.
d) Pozítří bude pršet.
5. Na základě čeho formuluje badatel/ka hypotézu/hypotézy, jak vybírá proměnné, které bude zkoumat.