Přejít k hlavnímu obsahu
DL 1
  • Titulní stránka
  • Kalendář
  • Podpora uživatelů
    Moodleoffice Moodle tutoriál Podpora uživatelů Návody GDPR
  • Další
Čeština ‎(cs)‎
Čeština ‎(cs)‎ Deutsch ‎(de)‎ English ‎(en)‎ Français ‎(fr)‎ Русский ‎(ru)‎
Momentálně na stránky přistupujete s právy hosta.
Přihlášení
DL 1
Titulní stránka Kalendář Podpora uživatelů Sbalit Rozbalit
Moodleoffice Moodle tutoriál Podpora uživatelů Návody GDPR
Rozbalit vše Sbalit vše
  1. Výběrový kurz II – Politická a morální filosofie
  2. Současná teorie politického agónu: Chantal Mouffová
  3. Dobrovolný - cvičný úkol

Dobrovolný - cvičný úkol

Požadavky na absolvování
Otevřené: neděle, 27. května 2018, 00.00
Termín: neděle, 3. června 2018, 00.00

Zamyslete se nad následujícím textem a napište krátkou reflexi:

Pro Chantal Mouffovou není hlavní otázkou to, jak nastolit společenskou harmonii mezi oběma tradicemi, ani jak vytěsnit moc z politické diskuse a nastolit Habermasovu ideální jazykovou situaci, neboť v jejím pojetí je každá politická identita vždy založena na diferenci, na odlišení od ostatních identit, a tedy na mocenských aktech, kterých je k takovému odlišení zapotřebí.[1] Důležité je, jak založit formy moci, které jsou v souladu s demokratickými hodnotami.[2]  Jinými slovy, politický čin, reprezentující demokratické hodnoty, je v jejím pojetí nezbytný pro udržení liberální demokracie, neboť bez demokratického elementu, jehož život je závislý na politickém zápase o hranice politických pojmů, liberální demokracie ztrácí svou legitimitu. Je-li nastolena hegemonie jedné tradice, dnes tradice liberální, dochází k omezení prostoru pro politický zápas. Mouffová naznačuje, že za této situace se objevuje další paradox. Pokud z politického prostoru mizí autentický demokratický živel, vzniká zvláštní vztah mezi neoliberalismem jako nedostatečně zpochybňovaným vzorcem do extrému dovedeného principu liberálních svobod, a vzestupem extrémní pravice, která vyslovuje požadavky širokých vrstev, jež nenacházejí jinou formu reprezentace, tj. vztah mezi extrémním individualismem a protofašistickou politickou tendencí. Není to koneckonců jeden z projevů toho, že i v dnešním světě působí dialektika osvícenství, jak ji ve stejnojmenné knize popsal Adorno a Horkheimer?[3]



[1] Mouffová toto pojetí politické identity vypracovala spolu s Ernesto Laclau v knize „Hegemonie a socialistická strategie.“ (Hegemony and Socialist Strategy. Towards a Radical Democratic Politics. London, NY, Verso 1985.)

[2] Srov. Mouffová, Ch.: The Democratic Paradox, s. 23.

[3] O aktualizaci konceptu dialektiky osvícenství a negativní dialektiky ve vztahu k současným znepokojivým společenským fenoménům jsem se pokusil v posledních kapitolách své disertace: „Moderna a negativita. Adornovo pojetí.“ 

◄ Studijní text
Studijní text ►
Kontaktujte podporu stránek
Momentálně na stránky přistupujete s právy hosta. (Přihlášení)
Stáhněte si mobilní aplikaci
Používá Moodle