Nadprůměrné dítě v matematice
Section outline
-
Ani ve světové literatuře nenajdete vždy jednoznačné rozdělení, k tomu potřebujete jedince sledovat dlouhodoběji.
Sledujte historii IQ, vezměme v úvahu, že se pohled na IQ testy a jejich užití rovněž mění.
Jmenujte, o kterých druzích inteligence se dnes v odborných pramenech píše.
Jde tedy o to, jak dalece širokospektré je šetření, zda je jednorázové, či zda je jedinec sledován dlouhodobě, či dokonce se jeho rozvoj konzultuje s odborníky.
Jsou děti, které již od předškolního věku vykazují trvale nadprůměrné výsledky v oblasti obecné inteligence, či u specifických složek .
Problém může představovat okolí dítěte, ať již je dítě oprávněně či neoprávněně diagnostikováno jako svým způsobem výjimečné. Jsou děti, které se mohou jevit svému okolí nadprůměrné z nejrůznějších důvodů. Žádný vývoj neprobíhá trvale lineárně, ani ne stejně rychle v celé populaci, takže se může stát, že v daný okamžik dvě stejně staré děti vykazují rozdíly, které se po určité době srovnají. Jsou děti, které ve skutečnosti nejsou ve vývoji (trvale či dočasně) urychlené přirozenou cestou, ale může jít o děti trénované z domova (viz kazuistiky v doporučené literatuře).
Některé poradny berou v úvahu pouze potenciál dítěte, jiné chápou, že jeho uplatnění závisí na rozvoji osobnosti dítěte (viz literatura).
-
Má každý pracovní Peg -PSy poradny matematické vzdělání (ne nutně maturitu) na úrovni aspoň bc kurzu?
Moje zkušenosti za 32 let jsou takové, že mnou sledovaní žáci v PegPsy poradnách na chybně formulované otázky odpovídali správně, respektive na otázky, které dostali, neodpověděli chybně, na rozdíl od nich to testující viděli jinak pro nízké pochopení matematické podstaty, nezvládnutí základů matematické terminologie, kterou nadprůměrný ale rozlišuje. (doložím na přednášce on line). Např. číslo není číslice, vyhodnocujeme-li prostorové vztahy, je nutné zdůraznict, z kterého pohledu situaci hodnotíme, zda z pohledu hrdiny, ústředního objektu či pozorovatele.
V článku uvidíte, jak argumentují jednotlivé složky, které se k žákovi vyjadřují.
-
-
Pročtěte článek str. 49-58 dostupný na: http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/SbornikyZKonferenci/AniJedenMTN/TalentNazmar2003.pdf
Udělejte si výpisky.
-
Sledujte vývoj chlapce P, který šel do školy v pěti letech.
pokládejte dotazy na fórum, nebo komentáře k článku, vyjadřujte se k poznámkách dalších studentů.
na str. JČMF SUMA Sborník Ani jeden matematický talent nazmar 2005
str. 71_82
-
-
-
-
pročtěte text 138-146.
K vybrané úloze zvažte snazší nebo složitější verzi.
Jednu si vyberte, popište a charakterizujte, v čem je úloha snazší/ těžší než ta v článku.
-
-
MYslím, že forma fóra je asi nejlepší.
Výuka se na fakultě rozběhne jen pro poslední ročníky, avšak nabízím dvě možnosti:
a) on-line seminář na hodinu, nejspíš navečer poslední týden v dubnu nebo první týden v květnu,
b) konzultace (může být venku, nemusíme na katedru (v květnu).
Ráda bych vyvolala diskusi k typologii nadprůměrných, která je pospána v dostupném článku.
Belgická psychologie učí, že dítě je "určitým způsobem nastaveno" a to se má respektovat. Tím nechápou, že by si dítě mohlo diktovat, citově vydírat, jak to u některých případů pozorujeme. Více se vyjídřím ve fóru.
V minulém fóru jsem postupně dávala reakce, možná by stálo za to, si je pročíst.
-
Porovnejte své zkušenosti s tím, co je stručně pospáno v článku.
Zamyslete se rovněž nad tím, proč nadprůměrné žáky více "baví" komplexní úlohy na rozdíl od běžné populace, respektive proč běžnou populaci tak ne.
-
-
U přiložených úloh zvažujte různé postupy řešení.
Vyberte ten z nich, o kterém se domníváte, že by ho použil nadprůměrný žák.
Svoji volbu zdůvodněte.
-
v příloze máte k analýzy preprint úlohy, kterou jsou letos publikovala v časopise ABC.
Zvažujte různé metody řešení.
-
-