Topic outline

  • General

  • 1. týden (25/2): Úvod do hudební antropologie; Hlas jako rituální nástroj

  • 2. týden (4/3): Hlas jako rituální nástroj II.

    • Přečtěte si prosím tento text do čtvrtka 4/3. Můžete na něj rovněž vypracovat anotaci o rozsahu 500 slov. Celkem je třeba vypracovat v kurzu pět anotací a kratší seminární práci (2-3 strany). Proto tuto anotaci můžete přeskočit a text pouze přečíst, ovšem je potřeba si hlídat počet odevzdaných prací.

  • 3. týden (11/3): Teorie rituálu, rituál jako představení (performance)

  • 4. týden (18/3) Hudba a spiritualita v Praze: Harinám v centru Prahy (pouť jako rituál)

    • Napište anotaci na strany 238 - 257 z knihy níže.

    • 1) Přečtete si celkem dvoustránkovou pasáž Zuzany Jurkové "Judith Beckerová o hudbě a transu" na str. 228 - 230 z kapitoly o elektronické taneční hudbě v Jurková a kol., 2013, Pražské hudební světy. (Celá kniha v pdf přiložená k úkolu z minulého týdne)

      2) Shlédněte 24 min video na odkazu níže, o němž se hovoří v textu, jenž jste anotovali minulý týden. (Video je bohužel špatné kvality, ale žádná lepší verze není momentálně dostupná online, prosím o trpělivost).

       

      3) Odpovězte na otázky (celkem 10 - 15 vět):

      I. Co Vás osobně ve videu nejvíce překvapilo/zaujalo?

      II. Jak lze vztáhnout hudební praxi na videu k teoretické pasáži ze stran 228-230 výše?

      III. Naleznete ve videu praxi nebo detail (hudební či nehudební), který by si podle Vás zasloužil etnograficky popsat, avšak na str. 253 - 256 takový popis chybí? Co podle Vás tento detail vypovídá (jek by se jej dalo interpretovat) ve vztahu k popisované kultuře a/nebo k teoriím rituálu z Bowie (1. anotace)?

  • 5. týden (25/3) Hudba a spiritualita v Praze: pokračování

  • 6. týden (1/4) Děkanský den.

  • 7. týden (8/4) Hudba - rituál - představení: hudebně-etnografická studie Svatováclavských slavností

    • Napište anotaci (cca. 500 slov) na strany 258 - 269 v Jurková a kol. (2013), celá kniha v pdf přiložena k druhému úkolu.

  • 8. týden (15/4) Hudba - rituál - představení: Gospel mezi účinností a zábavou

    • Napište krátkou anotaci (cca. 500 slov) na strany 270 - 285 z knihy Pražské hudební světy (pdf u 2. anotace), tedy na podkapitolu o afroamerickém gospelu, a zamyslete se nad tím, jak spolu mohou souviset Turinovy mody provozování hudby (účastnický / prezentační), o nichž se zde dočtete a Schechnerovy mody performance (účinnost / zábava), o nichž jste četli v Bowie.

  • 9. týden (22/4) Klíčová slova: Hudba; rituál; gender; marginalizace; globalizace; jóga v předhůří Himálaje

  • 10. týden (29/4) Proč Suyá zpívají: hudební antropologie amazonského kmene. Myší obřad.

    • Vložte šestou anotaci na první kapitolu knihy:
      Seeger, Anthony. 2004. Why Suyá Sing: A Musical Anthropology of an Amazonian People. PAP/COM edition. Urbana: University of Illinois Press, s. 1 -24.
      POZOR pdf je zaheslované! Heslo je: etno
  • 11. týden (6/5) Vyberte si jeden z níže nabízených článků a napište anotaci

  • 12. týden (13/5) Vyberte si jeden z níže nabízených článků / kapitol a napište poslední, povinnou anotaci

    • Krátká starší studie Stevena Felda, slavného antropologa zvuku a "šamana" zvukové ekologie a jím navrhovaného oboru akustémologie, který v etnomuzikologii zpropagoval koncept soundscape (viz Kovačič, 2016 níže nebo Jurková, 2013). Zde detailně analyzuje estetiku performance rituálu gisalo Kalulijů na Papui Nové Guinei, která odhaluje vztah Kalulijů k deštnému pralesu a především k pralesním ptákům, jejichž zpěv je interpretován jako hlasy duchů mrtvých předků (včetně mrtvých dětí). Také poukazuje na zvláštní jev synestézie, který je typický jak pro pobyt v pralese, tak pro obřad gisalo. V pozdějším nádherném článku z roku 1996 nazvaném Watterfalls of Song: Acoustemogy of Place Resounding in Bosavi, Papua New Guinea, dostupném na jeho webu http://www.stevenfeld.net/articles mimo jiné popisuje, jak gisalo, tradičně mužský rituální expresivní žánr zapovězený ženám, muži v 80. letech 20. století opustili. Písně gisalo začaly během několika let skládat místo mužů ženy. Feld se ovšem nejvíce proslavil svou knihou 2012 (1982/1990) Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression a albem Voices of the Rainforest http://www.stevenfeld.net/voices-of-the-rainforest , což je slovy Felda "documentary sound art composition of a day in the life of the Bosavi rainforest and its inhabitants".

    • O rituálních zvucích ve veřejném prostoru Lublaně produkovaných třemi různými náboženskými entitami: většinovou římskou-katolickou církví, muslimskou menšinou a nově vzniklou, parodickou Církví zombie, jejíž rituální performance před Chrámem korupce (slovinským parlamentem) pomocí zvonění a bušení do pánví, jsou politickým happeningem. Pracuje s konceptem Soundscape v pojetí Stevena Felda (výše).

      Národopisná Revue, 2/2016, str. 122 - 131.

    • Autor, významný americký etnomuzikolog, nás čtivě vtahuje do svého terénu v polských Tatrách. Reflektuje svůj odpor k folklórním festivalům, jež interpretuje jako rituály moderní doby. Známá a čtivá studie, která se v pozměněné podobě objevila i v etnomuzikologické "čítance" důležitých textů Ethnomusicology: A Contemporary Reader. Pracuje mimo jiné s Schechnerovým pojetím rituálu jako performance.

    • Autorem je známý etnomozikolog a vedoucí legendární katedry etnomuzikologie na Indiana University, autor knihy Music is My Weapon. Těžší, ale fascinující čtení o tom, kterak se písně a tanec Debke z palestinských vesnických rituálů ročního cyklu stanou nástrojem současných ritualizovaných performancí Palestinců (o) násilí a teroru v kontextu izraelské okupace palestinských teritorií. Hudební performance pak nejen reflektují násilí páchané Izraelci na Palestincích, ale také inspirují fyzické násilí Palestinců na Izraelcích. Pracuje s konceptem performativity filosofky Judith Butler.

    • Vyberte si jeden ze čtyř nabízených textů pro osmou anotaci (Feld / Kovačič / Cooley / McDonald). Pečlivě převyprávějte, o čem byl vybraný článek, zaměřte se na jeho hlavní argument. Pokuste se terénní poznatky a interpretace z článku nebo metodologické či teoretické koncepty, které autor používá, srovnat s něčím, co už jste v průběhu kurzu četli (nezpomínejte přitom odkazovat na autory a strany). Nezapomeňte na úvod a závěrečné shrnutí. Formulujte celými větami, které na sebe logicky navazují. Používejte i přímé citace. Pokud překládáte odborný termín, dejte jeho originál do závorky. Pokud není přeložitelný (např. soundscape), ponechte jej v originálu. Rozsah  2-3 normostrany. (1 normostrana má 1800 znaků včetně mezer, tj. 5400 znaků.) Tato anotace je jediná klasifikovaná, vyhrazuji si možnost opravdu problematickou práci vrátit k přepracování. 

  • 13. týden (20/5) Diskuse draftů seminárních prací. Vložte seminární práci do 20/6.

    • Přepracujte poslední, osmou anotaci do formy seminární práce v rozsahu min. 3 normostrany. Dodržujte základní pravidla tvorby odborného textu.

      Struktura:

      Jméno studenta, obor, ročník

      Nadpis 

      Úvod

      tělo textu - viz úkol výše (nezapomeňte odkazovat na literaturu!)

      Závěrečné shrnutí

      seznam literatury (uveďte pouze ty tituly, na něž v textu odkazujete, a to dle Vámi vybrané normy)