Osnova témat

  • Úvod

  • Základní teoretické informace

  • Hodnocení EV v MŠ

  • Úsporná opatření v MŠ

  • Příklady dobré praxe

  • Projekty a plány v EVVO - nápadník

  • Ekonaratologie

  • Vzdělávání za pomoci drobných živočichů

  • Evaluace

  • Úkoly distanční výuky ZS 2020 - zadání (rozklikněte vše)

    • Úkol 1 Nastudovat Základy environmentální výchovy, tj.

      Úvod do předmětu, terminologie.

      Co to je EV?

      Důvody realizace EV.

      Cíle EV.

      Doporučená literatura k dalšímu studiu.

      Plnění úkolů 1 a 2 do 14. 10. 2020

      Úkol 1 Odevzdat

      Napište svůj příběh – důvody, proč jste si vybrali věnovat čas studiu Environmentální výchovy (cca 1 normostrana).  Propojte příběh s nastudovanými fakty, např. jaký důvod realizace EV byl pro vás důležitější, jaká kniha vás oslovila apod.

    • Úkol 2 Nastudovat základy problematiky životního prostředí dle osnovy níže

      Úkol 2 Odevzdat

      Ke každému tématu (celkem je jich 6) najděte vhodnou vzdělávací videopřednášku, kterou byste rády sdílely se svými spolužačkami či spolužáky. Důležité je, aby ve vybraných videopřednáškách nebyly zásadní chyby.

      K přednášce napište stručnou anotaci, tj. shrňte její obsah a vzdělávací potenciál a proč jste si vybraly právě tuto přednášku.

      Odevzdáváte tedy 6 odkazů na vzdělávací videa a 6 anotací k nim. 

       

       

       

    • Seznámit se s didaktickými zásadami realizace EV v předškolním věku (viz moodle). Vybrat z nich didaktické zásady, které považujte za nejdůležitější pro předškolní děti a zdůvodnit proč. Odevzdáváte text (1-3 ns).

      Odevzdání do 29.11.2020

    • Důkladně se seznamte s projektem Hurvínkovy cesty do přírody viz http://hurvinekvprirode.cz - nejen video, ale také pracovní listy a aktivity.

      Vyberte si jednu z jeho cest a vyberte příklady, kdy autorky projektu dodržely jednotlivé didaktické zásady pro EV. Forma odevzdání do tabulky.

      Didaktické zásady v prvním sloupci pod sebou, příklady z Hurvínkových cest ve druhém sloupci, ve třením sloupci stopáž nebo informace odkud citace jsou.

      Odevzdání do 29.11.2020

    • Seznamte se s projektem „Učíme se venku“ https://ucimesevenku.cz/ a případně také https://www.facebook.com/ucimesevenku.cz

      Vyberte 5 přírodovědných aktivit, se kterými jste se seznámili díky tomuto projektu, pro děti věkové skupiny, které Vás zaujaly a stručně je popište, popř. ně nasdílejte odkaz.

      Napište reflexi projektu „Učíme se venku“ (10 – 20 vět).

      Odevzdání do 29.11.2020

    • Seznamte se s teorií "Práce s přírodním materiálem" odkaz na pdf k tématu naleznete na http://almamater.cuni.cz/seminare/prirodni-materialy

      Jděte do přírody, vytvořte land art a vyfotografujte. Na první fotografii samotný land art, na druhé fotografii vy a váš land art. Označte název, místo a den.  (Fotografie vkládejte do wordu).

       Odevzdání do 29.11.2020

    • Seznamte se S hnutím za lesní mateřské školy – zdroje Diplomová práce, Kapuciánová (2010) https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/32636 a webové stránky Asociace lesních mateřských škol https://www.lesnims.cz

      Napište esej o Lesních mateřských školách (1-2 ns), ve které použijete získané informace a také vyjádříte vlastní názor.

       Odevzdání do 29.11.2020

       

    • Pusťte si videopřednášku Chybovost v knížkách a filmech o přírodě pro děti

      Vyberte si jednu chybu v knížkách pro děti (z přednášky nebo jinou) a diskutujte za pomoci odborné literatury její dopady na celoživotní proces učení (1-3 ns).

      Odevzdání do 15.12.2020

    • Seznamte se s hnutím za přírodní zahrady – přírodní zahrada MŠ (autoři a iniciátoři myšlenky, filosofie přírodních zahrad, proces certifikace, ekosystémy a prvky, živly)

      Najděte na internetu nějakou MŠ s přírodní zahradou praxe. Připravte text (1-3 nx) či video 3-7 min (určené spolužákům), ve kterém bude stručně představena myšlenka přírodních zahrad na tomto příkladu dobré praxe.

      Odevzdání do 15.12.2020

    • Pozorování a pokus. Poslechněte si videopřednášku „Pozorování a experiment s dětmi předškolního věku“  

      Připravte vlastní aktivitu řízeného pozorování pro předškolní děti v oblasti EV. Aktivita musí mít všechny náležitosti, tj. název, cíle, timing, slovní zásobu, obsahovat dílčí navazující činnosti (klidové a pohybové), návrhy hodnocení a zahrnovat varianty pro případ nečekaných událostí cca 2-3 ns a citaci zdrojů. 

      Je třeba uplatnit vše, co jste se naučili, tj. dodržovat didaktické zásady, směřovat k cílům EV atd. Je to konečný výstup z předmětu.

      Odevzdání 30. 12. 2020

  • Prostor pro odevzdávání úkolů pro studenty kombinovaného studia ZS 2020

  • Prostor pro odevzdávání úkolů pro studenty prezenční formy studia ZS 2020

  • Didaktické zásady

    • Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.

  • EVVO na mateřských školách videopřednáška

  • Vzorová aktivita - Aktivity se Serpentýnkou

    • Citace:

      Jančaříková, K. (2018) Aktivity se Serpentýkou : Aktivity za pomoci zvířat pro rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání.  Praha : Pedagogická fakulta. Dostupné na (citace bude ještě doplněna)

  • Téma 15