Environmentální výchova I
Osnova sekce
-
-
Na uvedeném odkazu si volně můžete stáhnout metodickou příručku
-
-
-
-
Na odkazu si můžete stáhnout metodickou příručku k tématu
-
-
-
Úkol 1 Nastudovat Základy environmentální výchovy, tj.
Úvod do předmětu, terminologie.
Co to je EV?
Důvody realizace EV.
Cíle EV.
Doporučená literatura k dalšímu studiu.
Plnění úkolů 1 a 2 do 14. 10. 2020
Úkol 1 Odevzdat
Napište svůj příběh – důvody, proč jste si vybrali věnovat čas studiu Environmentální výchovy (cca 1 normostrana). Propojte příběh s nastudovanými fakty, např. jaký důvod realizace EV byl pro vás důležitější, jaká kniha vás oslovila apod.
-
Úkol 2 Nastudovat základy problematiky životního prostředí dle osnovy níže
Úkol 2 Odevzdat
Ke každému tématu (celkem je jich 6) najděte vhodnou vzdělávací videopřednášku, kterou byste rády sdílely se svými spolužačkami či spolužáky. Důležité je, aby ve vybraných videopřednáškách nebyly zásadní chyby.
K přednášce napište stručnou anotaci, tj. shrňte její obsah a vzdělávací potenciál a proč jste si vybraly právě tuto přednášku.
Odevzdáváte tedy 6 odkazů na vzdělávací videa a 6 anotací k nim.
-
Seznámit se s didaktickými zásadami realizace EV v předškolním věku (viz moodle). Vybrat z nich didaktické zásady, které považujte za nejdůležitější pro předškolní děti a zdůvodnit proč. Odevzdáváte text (1-3 ns).
Odevzdání do 29.11.2020
-
Důkladně se seznamte s projektem Hurvínkovy cesty do přírody viz http://hurvinekvprirode.cz - nejen video, ale také pracovní listy a aktivity.
Vyberte si jednu z jeho cest a vyberte příklady, kdy autorky projektu dodržely jednotlivé didaktické zásady pro EV. Forma odevzdání do tabulky.
Didaktické zásady v prvním sloupci pod sebou, příklady z Hurvínkových cest ve druhém sloupci, ve třením sloupci stopáž nebo informace odkud citace jsou.
Odevzdání do 29.11.2020
-
Seznamte se s projektem „Učíme se venku“ https://ucimesevenku.cz/ a případně také https://www.facebook.com/ucimesevenku.cz
Vyberte 5 přírodovědných aktivit, se kterými jste se seznámili díky tomuto projektu, pro děti věkové skupiny, které Vás zaujaly a stručně je popište, popř. ně nasdílejte odkaz.
Napište reflexi projektu „Učíme se venku“ (10 – 20 vět).
Odevzdání do 29.11.2020
-
Seznamte se s teorií "Práce s přírodním materiálem" odkaz na pdf k tématu naleznete na http://almamater.cuni.cz/seminare/prirodni-materialy.
Jděte do přírody, vytvořte land art a vyfotografujte. Na první fotografii samotný land art, na druhé fotografii vy a váš land art. Označte název, místo a den. (Fotografie vkládejte do wordu).
Odevzdání do 29.11.2020
-
Seznamte se S hnutím za lesní mateřské školy – zdroje Diplomová práce, Kapuciánová (2010) https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/32636 a webové stránky Asociace lesních mateřských škol https://www.lesnims.cz
Napište esej o Lesních mateřských školách (1-2 ns), ve které použijete získané informace a také vyjádříte vlastní názor.
Odevzdání do 29.11.2020
-
Pusťte si videopřednášku Chybovost v knížkách a filmech o přírodě pro děti
Vyberte si jednu chybu v knížkách pro děti (z přednášky nebo jinou) a diskutujte za pomoci odborné literatury její dopady na celoživotní proces učení (1-3 ns).
Odevzdání do 15.12.2020
-
Seznamte se s hnutím za přírodní zahrady – přírodní zahrada MŠ (autoři a iniciátoři myšlenky, filosofie přírodních zahrad, proces certifikace, ekosystémy a prvky, živly)
Najděte na internetu nějakou MŠ s přírodní zahradou praxe. Připravte text (1-3 nx) či video 3-7 min (určené spolužákům), ve kterém bude stručně představena myšlenka přírodních zahrad na tomto příkladu dobré praxe.
Odevzdání do 15.12.2020
-
Pozorování a pokus. Poslechněte si videopřednášku „Pozorování a experiment s dětmi předškolního věku“
Připravte vlastní aktivitu řízeného pozorování pro předškolní děti v oblasti EV. Aktivita musí mít všechny náležitosti, tj. název, cíle, timing, slovní zásobu, obsahovat dílčí navazující činnosti (klidové a pohybové), návrhy hodnocení a zahrnovat varianty pro případ nečekaných událostí cca 2-3 ns a citaci zdrojů.
Je třeba uplatnit vše, co jste se naučili, tj. dodržovat didaktické zásady, směřovat k cílům EV atd. Je to konečný výstup z předmětu.
Odevzdání 30. 12. 2020
-
-
-
Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.
-
-
-
Citace:
Jančaříková, K. (2018) Aktivity se Serpentýkou : Aktivity za pomoci zvířat pro rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Pedagogická fakulta. Dostupné na (citace bude ještě doplněna)
-