Topic outline
Příklady dobré praxe
Na uvedeném odkazu si volně můžete stáhnout metodickou příručku
Ekonaratologie
Na odkazu si můžete stáhnout metodickou příručku
Vzdělávání za pomoci drobných živočichů
Na odkazu si můžete stáhnout metodickou příručku k tématu
Úkoly distanční výuky ZS 2020 - zadání (rozklikněte vše)
Úkol 1 Nastudovat Základy environmentální výchovy, tj.
Úvod do předmětu, terminologie.
Co to je EV?
Důvody realizace EV.
Cíle EV.
Doporučená literatura k dalšímu studiu.
Plnění úkolů 1 a 2 do 14. 10. 2020
Úkol 1 Odevzdat
Napište svůj příběh – důvody, proč jste si vybrali věnovat čas studiu Environmentální výchovy (cca 1 normostrana). Propojte příběh s nastudovanými fakty, např. jaký důvod realizace EV byl pro vás důležitější, jaká kniha vás oslovila apod.
Úkol 2 Nastudovat základy problematiky životního prostředí dle osnovy níže
Úkol 2 Odevzdat
Ke každému tématu (celkem je jich 6) najděte vhodnou vzdělávací videopřednášku, kterou byste rády sdílely se svými spolužačkami či spolužáky. Důležité je, aby ve vybraných videopřednáškách nebyly zásadní chyby.
K přednášce napište stručnou anotaci, tj. shrňte její obsah a vzdělávací potenciál a proč jste si vybraly právě tuto přednášku.
Odevzdáváte tedy 6 odkazů na vzdělávací videa a 6 anotací k nim.
Seznámit se s didaktickými zásadami realizace EV v předškolním věku (viz moodle). Vybrat z nich didaktické zásady, které považujte za nejdůležitější pro předškolní děti a zdůvodnit proč. Odevzdáváte text (1-3 ns).
Odevzdání do 29.11.2020
Důkladně se seznamte s projektem Hurvínkovy cesty do přírody viz http://hurvinekvprirode.cz - nejen video, ale také pracovní listy a aktivity.
Vyberte si jednu z jeho cest a vyberte příklady, kdy autorky projektu dodržely jednotlivé didaktické zásady pro EV. Forma odevzdání do tabulky.
Didaktické zásady v prvním sloupci pod sebou, příklady z Hurvínkových cest ve druhém sloupci, ve třením sloupci stopáž nebo informace odkud citace jsou.
Odevzdání do 29.11.2020
Seznamte se s projektem „Učíme se venku“ https://ucimesevenku.cz/ a případně také https://www.facebook.com/ucimesevenku.cz
Vyberte 5 přírodovědných aktivit, se kterými jste se seznámili díky tomuto projektu, pro děti věkové skupiny, které Vás zaujaly a stručně je popište, popř. ně nasdílejte odkaz.
Napište reflexi projektu „Učíme se venku“ (10 – 20 vět).
Odevzdání do 29.11.2020
Seznamte se s teorií "Práce s přírodním materiálem" odkaz na pdf k tématu naleznete na http://almamater.cuni.cz/seminare/prirodni-materialy.
Jděte do přírody, vytvořte land art a vyfotografujte. Na první fotografii samotný land art, na druhé fotografii vy a váš land art. Označte název, místo a den. (Fotografie vkládejte do wordu).
Odevzdání do 29.11.2020
Seznamte se S hnutím za lesní mateřské školy – zdroje Diplomová práce, Kapuciánová (2010) https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/32636 a webové stránky Asociace lesních mateřských škol https://www.lesnims.cz
Napište esej o Lesních mateřských školách (1-2 ns), ve které použijete získané informace a také vyjádříte vlastní názor.
Odevzdání do 29.11.2020
Pusťte si videopřednášku Chybovost v knížkách a filmech o přírodě pro děti
Vyberte si jednu chybu v knížkách pro děti (z přednášky nebo jinou) a diskutujte za pomoci odborné literatury její dopady na celoživotní proces učení (1-3 ns).
Odevzdání do 15.12.2020
Seznamte se s hnutím za přírodní zahrady – přírodní zahrada MŠ (autoři a iniciátoři myšlenky, filosofie přírodních zahrad, proces certifikace, ekosystémy a prvky, živly)
Najděte na internetu nějakou MŠ s přírodní zahradou praxe. Připravte text (1-3 nx) či video 3-7 min (určené spolužákům), ve kterém bude stručně představena myšlenka přírodních zahrad na tomto příkladu dobré praxe.
Odevzdání do 15.12.2020
Pozorování a pokus. Poslechněte si videopřednášku „Pozorování a experiment s dětmi předškolního věku“
Připravte vlastní aktivitu řízeného pozorování pro předškolní děti v oblasti EV. Aktivita musí mít všechny náležitosti, tj. název, cíle, timing, slovní zásobu, obsahovat dílčí navazující činnosti (klidové a pohybové), návrhy hodnocení a zahrnovat varianty pro případ nečekaných událostí cca 2-3 ns a citaci zdrojů.
Je třeba uplatnit vše, co jste se naučili, tj. dodržovat didaktické zásady, směřovat k cílům EV atd. Je to konečný výstup z předmětu.
Odevzdání 30. 12. 2020
Didaktické zásady
Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.
Vzorová aktivita - Aktivity se Serpentýnkou
Citace:
Jančaříková, K. (2018) Aktivity se Serpentýkou : Aktivity za pomoci zvířat pro rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Pedagogická fakulta. Dostupné na (citace bude ještě doplněna)