Osnova sekce

  • Anotace předmětu:

    Předmět seznamuje studující s problematikou rizikového chování u dětí a mládeže. Pracuje  s definováním a vymezením pojmu rizikového chování, jeho konkrétními projevy a formami, ale především prevencí rizikového chování ve školním prostředí. Studujícím bude předložen přehled základních pojmů, ale také přístupů k této problematice v konkrétním (školním) i celospolečenském rozměru.

    Výsledky učení: 

    Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky  analyzuje, posoudí a zhodnotí modelové situace rizikového chování žáků v současné škole, navrhne možnosti řešení, ale především prevence v různých úrovních. Orientuje se v aktuální legislativě, doporučeních pro prevenci rizikového chování ve školním prostředí. 

    Zakončení předmětu:

    Předmět je zakončen písemnou zkouškou (jeden řádný a dva opravné termíny) zaměřenou na ověření znalosti základních pojmů a jejich propojením s primární prevencí rizikového chování ve školním prostředí a možnostmi učitele v reálném prostředí.


  • Cíl lekce pro studenty:

    1. seznámí se s aktuálním (širším i užším) pojetím sociální pedagogiky, porovnají ho s chápáním sociální pedagogiky v historii (čerpají z předmětu sociální pedagogika),
    2. zdůvodní důležitost dimenzí sociální pedagogiky,
    3. osvojí si a vhodně v argumentaci používají základní pojmy z oblasti prevence rizikového chování v aktuální terminologii.

     

    Základní pojmy:

    • sociálně patologické chování / rizikové chování
    • společenské / právní / etické normy
    • sociální deviace / toleranční limit
    • prevence RCH ve školním prostředí - členění a cílové skupiny v souvislosti s věkem
    • rizikové a protektivní faktory v souvislosti s RCH


  • Cíl lekce pro studenty:

    1. vysvětlí v souvislostech RCH pojem prevence v historickém i aktuálním pojetí (Národní strategie prevence RCH),
    2. orientují se v organizačním rámci PRCH pro oblast školství, popíší zapojené instituce v systému,
    3. specifikují kompetence a zodpovědnost při realizaci PRCH na jednotlivých úrovních (úloha školního metodika prevence, třídního učitele, učitele).


    Základní pojmy:

    • pilíře aktuální Národní strategie PRCH
    • organizační rámec PPRCH
    • školní metodik prevence
    • úloha pedagogické pracovní v PPRCH



  • Cíl lekce pro studenty:

    1. konkretizují projevy (formy) rizikového chování žáků dle MŠMT,
    2. uvedou a argumentují obsah a závaznost Preventivního programu RCH školy, zásady jeho účinnosti,
    3. dokáží vyhledat a stručně popsat metodická doporučení k PPRCH a postupy řešení při výskytu rizikových forem chování.

    Základní pojmy:

    • Školní (minimální) preventivní program RCH - povinný dokument
    • zásady efektivity ŠPP RCH
    • metodická doporučení k PPRCH
    • postupy školy při výskytu RCH
    • OSPOD, policie ČR - spolu účinnost


  • Cíl lekce pro studenty:

    1. popíší možnosti začlenění PPRCH do ŠVP, uvedou konkrétní příklady,
    2. uvedou možnosti a konkrétní příklady začlenění PPRCH do školního řádu
    3. konkretizují možnosti funkčních pravidel, práce s nimi v souvislosti s prevencí RCH,
    4. uvedou možnosti, ale také limity práce s IVýP
    5. orientují se v aktuálních výzkumech a poznatcích v oblasti RCH ve školním prostředí.


    Základní pojmy:

    • výskyt RCH - výzkumy, mezinárodní srovnání
    • školní řád (ŠŘ)
    • školní vzdělávací program (ŠVP)
    • individuální výchovný program (IVýP)
    • preventivní aktivity a programy - externí partneři pro realizaci ŠPP RCH