Kultura českých neslyšících 2019
Osnova sekce
-
-
Podmínky zakončení předmětu
Zápočet: aktivní účast na seminářích - min. 75% účast (max.absence 6x), plnění zadávaných úkolů, referát ve dvojici (1 článek z doporučené literatury)
Zkouška: písemná zkouška prověřující znalost odpřednášené látky + prostudované povinné literatury (min. úspěšnost 70%).
-
Program semináře:
- pátek 25. října 2019, od 18:00 do 20:00 - beseda na Znakovárně, z.s. (Senovázňé náměstí 23) - "Bariéry a jejich překonávání" s Věrou Strnadovou - více info na https://www.facebook.com/events/977965172554763/ (místo toho bude zrušena výuka 16.října 2019)
- hosté:
- 30. října - pozor posun času: 7:30 - 9:00! - Roman Vránek (CODA)
- 11. listopadu - Vladimír Šimon (hluchoslepota)
- 4.prosince - Marie Pangrácová (neslyšící dítě, slyšící rodiče)
-
-
Každý připraví 2-3 AKTUALITY ZE SVĚTA NESLYŠÍCÍCH (kromě tlumočené divadelní představení/prohlídky muzea a odvysílané Zprávy v ČZJ a Tiché zprávy)
21.10.
Bačáková Jitka, Wiesnerová Hana
23.10.
Dvořáčková Šárka, Veselá Barbora
4.11.
Ficková Veronika, Škrip Daniel
6.11.
Haĺamová Hana, Šafránková Markéta
13.11.
Holá Alžběta, Syrůčková Pavlína
18.11.
Holá Karolína, Skohoutilová Veronika
20.11.
Hronová Kateřina, Sedláčková Alena
27.11.
Jirsová Nela, Rout Vojtěch, Nováková Eva
11.12.
Kaprasová Michaela, Radilová Eva
6.1.2020
Mašláňová Marie, Potůčková Eva
8.1.2020
Matejzíková Kristýna, Píš Marek
-
16. října - výuka nebude
-
Úkol na příští hodinu (21.10):
Po zhlédnutí toho příběhu či jeho přečtení zkuste přemýšlet nad odpověďmi na následující otázky:1. V čem se skrývá význam celého vyprávění?
2. Z jakého pohledu je vnímán příběh?
3. Co bylo cílem rodičů našeho ptáka, hlavního hrdiny příběhu?
4. Za jakého ho považují rodiče a lékař?
5. Zkuste popřemýšlet, jak by celý příběh byl vnímán, kdybychom na něj pohlíželi z kulturního jazykového pohledu. Jak by se odvíjela situace:a) po zjištění odlišnosti „mláděte“ po vylíhnutí z vajíčka
b) návštěva lékaře
c) léčba
d) vzdělávání a výběr a příprava na budoucí povolání
e) vztah rodičů a dítěte
f) operace a vnímání své identity
6. Jaký je závěr toho příběhu?
-
30.10. - host: Roman Vránek
-
11.11. - host: Vladimír Šimon
-
-
DEAF GAIN
- ČNESÍČEK - https://cnesicek.webnode.cz/deaf-gain/
- Bruno Kahne, who teaches hearing people to communicate like deaf people - http://limpingchicken.com/2012/06/01/meet-bruno-kahne-who-teaches-hearing-people-to-communicate-like-deaf-people/
- Deaf GAin: skryté titulky:
- Deaf Space: https://www.gallaudet.edu/campus-design-and-planning/deafspace
- Deaf Space 2: https://www.curbed.com/2016/3/2/11140210/gallaudet-deafspace-washington-dc
- The Matrix of Cinematic in ASL:
- příběh o housence:
- ukázka poezie v ASL
- film „The Gallaudet“
- scénář k filmu „The Gallaudet“
-
-
VÁNOČNÍ PRÁZDNINY
-
VÁNOČNÍ PRÁZDNINY