České reálie 2020/21
Section outline
-
Seminář se v ZS 2020/2021 bude konat pouze distančně.Sejít bychom se měli 1x za 14 dní v liché týdny, celkem 6x.
-
Na druhé setkání (20. října):
1. vyberte si učebnici češtiny a kriticky zhodnoťte, jak přistupuje k prezentaci reálií (připravte si krátkou prezentaci k diskusi v semináři).
2. četba:
-
HASIL, JIŘÍ (2002): Lingvoreálie. In: Přednášky z XLV. Běhu Letní školy slovanských studií. Praha: UK.
ROUBALOVÁ, EVA (2006): Výuka reálií - neodmyslitelná součást cizojazyčné výuky. Bohemistyka, č. 3.
-
-
Literatura:
ŠORMOVÁ, KATEŘINA (2016): Sociokulturní kompetence. In: J. Cvejnová a kol.: Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2. Praha: NUV.
-
-
Literatura:
ŠICHOVÁ, KATEŘINA (2012): Reklama a její využití ve výuce češtiny jako cizího jazyka. In: Čeština jako cizí jazyk VI. Praha: FF UK.
-
-
Četba:
Jana Čemusová: Tabuová témata ve výuce češtiny pro cizince a jak s nimi pracovat
Markéta Slezáková: Pepíčku, to se neříká aneb Je tabu učit sprostá slova cizince?
(obě studie jsou k nalezení ve sborníku EUROLINGUA & EUROLITTERARIA 2009)
-
Návrh témat:
- Orientace v České republice, zeměpis, cestování
- Volný čas
- Denní režim
- Státní svátky, zvyky a tradice
- Veřejné instituce – zdravotnictví
- Veřejné instituce – policie
- Veřejné instituce - vzdělávací systém
- Veřejné instituce - sociální zabezpečení
- Kultura
- Pracovní prostředí
- Významné české osobnosti
- Česká historie
- Nákupy a služby