Koutky živé přírody ve výuce na ZŠ
Osnova sekce
-
-
V tomto kurzu se studenti seznámí s možnostmi, které nabízejí koutky živé přírody ve škole (tzv. školní chovy). Vzdělávání za pomoci zvířat – teorie, terminologie, výzkumy. Jak založit koutek živé přírody ve škole (legislativní, hygienické normy, welfare). Rizika a jak jim předcházet. Výběr vhodného druhu, pohlaví a jedince. Školní akvárium. Nejčastěji chované druhy savců, ptáků, plazů a bezobratlých. Aktivity se zvířaty (využití zvířat pro edukační cíle). Kazuistiky (příklady dobré praxe). Evaluace (záznamové archy a portfolia).
-
-
-
1. Úvod do tématu
V posledních 150 letech došlo k významné změně životního stylu – viz odcizení, odcizování přírodě.
Následně „léčba přírodou“, zelené terapie (Naess, 1994: str. 96), zoorehabilitace (Velemínský, 2007, s. 30) a zoo asistence (Jančaříková, Bravencová, 2010).
Vzdělávání za pomoci zvířat (AAE - Animal Assisted Education) jako jedna ze 4 zoorehabilitací.
Celkově rozlišujeme:
AAA (Animal Assisted Activities) = aktivity za asistence zvířat,
AAT(Animal Assisted Therapy) = terapie za asistence zvířat,
AAE (Animal Assisted Education) = vzdělávání za asistence zvířat,
AACR (Animal- Assisted Crisis Response) = krizová intervence za pomocí zvířat.
-
Studijní materiál. Metodická příručka.
-
Studijní materiál. Odborný článek.
Citace: JANČAŘÍKOVÁ, K. Zkušenosti s chovem exotických zvířat v českém školství. Sborník příspěvků konference Terapie a asistenční aktivity lidí za pomocí zvířat. Praha : Česká zemědělská univerzita, 2008. 1. vyd. ISBN 978-80-213-1773-4. str. 53 - 58.
-
Odborný článek popisující kazuistiky :
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Zooasistence v pedagogické praxi. [Zooasistance in process of education.] Envigogika. 2009, roč. 4, č. 3, s. 1-10. Dostupné na WWW: <http://envigogika.cuni.cz/>. ISSN 1802-3061.
-
-
Doporučná liteatura k tématu
JANČAŘÍKOVÁ, K. Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika. COŽP UK-PedF Praha : 2009. ISSN: 1802-3061. Dostupné na http://envigogika.cuni.cz.
Jančaříková, K., Bravencová, J. Vyučování za pomoci malých živočichů : příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 56 s.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Historie a současnost, možnosti a meze chovatelství na českých školách , In Červenková , Kateřina. Sborník příspěvků a anotací z VII. pedagogické konference Středočeského kraje : Výchova a vzdělávání pro život. 1. vyd. Vlašim : Podblanické ekocentrum, 2007. s. 13-18. Dostupný z WWW: <
JANČAŘÍKOVÁ, K. Zkušenosti s chovem exotických zvířat v českém školství. Sborník příspěvků konference Terapie a asistenční aktivity lidí za pomocí zvířat. Praha : Česká zemědělská univerzita, 2008. 1. vyd. ISBN 978-80-213-1773-4. str. 53 - 58.
JANČAŘÍKOVÁ, K Živý tvor ve třídě. Moderní vyučování květen 5/2006 str. 8-9. AISIS Kladno. ISSN 1211-6858. Dostupné na http://www.modernivyucovani.cz/mv/clanek.aspx?a=1&prmKod=MV_MY05A08A.
Jirásková, V. (2018) Chov a využití zvířat ve výuce v pražských ZŠ (diplomová práce)
-
-
-
Hanel, L., & Hanelová, J. (2014). Ploštice rodu Elasmucha jako modelová skupina k prezentaci rodičovské péče při přírodovědných školních exkurzích ve střední a severní Evropě. Envigogika, 9(1). https://doi.org/10.14712/18023061.437
-
-
online odkaz. Zdroj Suchoradský (2009) Včely a včelařství ve školní výuce
-
-
-
DP Jirásková (2019) Chov a využití zvířat ve výuce v pražských základních školách
-
-
-
Hanel. L. (2017) Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu (I, Pohyb živočichů). BiCHEZe
-
Hanel. L. (2017) Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu (I, Pohyb živočichů). BiCHEZe
-
Hanel, L. (2018) Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu II (dýchání vodních živočichů). BiCHeZe
-
-
-
-
-
-
BP Kovalová (2016) Chov gekončíka nočního v mateřské škole a jeho využití k probuzení a prohloubení zájmu dětí o přírodu
-
Videpřednáška s ukázkami z rpaxe. Jak video citovat: Jančaříková, K. (2021). Využití živých organismů pro realizaci EVVO a podporu přírodovědné gramotnosti [Video file]. Dostupné na
.
-
-
-