Literatura pro děti a mládež
Section outline
-
-
-
Během úvodní hodiny se seznámíme, sdělíme si praktické informace o cílích a průběhu kurzu a získávání četby na seminář a snad se i stihneme podívat na několik ukázek dětské literatury a vyzkoušet si aktivitu KMENY A KOŘENY.
Důležité!
Abyste na konci semestru získali atestaci, je třeba splnit následující podmínky:
1) aktivně se semináře účastnit (tzn. číst zadané texty a diskutovat o nich, případně dostatečně přesvědčivě znalost těchto textů předstírat; plnit průběžně zadané úkoly) - povolené jsou max. 3 absence,
2) na konci semináře krátce prezentovat skupinový projekt - lze si přitom vybrat jednu z následujících forem:
a) interpretace vybrané dětské knížky/knížky pro mládež (včetně reflexe, jakou metodologii jste při interpretaci využili),
b) příprava didaktického materiálu s využitím dětské knížky/knížky pro mládež.
-
PS: Pokud narazíte na nějakou aktualitu ze světa literatury pro děti a mládež (pozvánku na relevantní online přednášku, vydání zajímavého titulu, vyhlášení literárních cen apod.), bude více než vítáno, pokud se o ni s ostatními účastníky semináře podělíte.
A hned jedna aktualita: Učíte? Hlasujte s dětmi v soutěži Kniha dětského srdce: https://www.npmk.cz/knihovna/sukova-knihovna/suk-cteme-vsichni
-
-
-
ÚKOL: Co je to podle vás literatura pro děti a mládež? Co vám toto spojení konotuje?
Zaznamenejte si svoji vlastní předběžnou definici i svoje dojmy a zkuste je následně konfrontovat s vybranou definicí získanou ze slovníku, odborné monografie či relevantní studie. Obojí zaneste do sdíleného dokumentu zde:
https://docs.google.com/document/d/1wTA1TLgQcctOZv8F9EVGIpe-f_L6Nh-VY5AK_egN9vc/edit?usp=sharing
A konečně: popřemýšlejte, čím byste nejraději zaplnili poslední dvě prázdná místa v našem sylabu (viz tento moodle).
Bude vítáno, když si na seminář donesete také svoji oblíbenou dětskou knížku/knížku, kterou jste (rádi) četli v období dětství/dospívání.
-
-
-
Na tomto semináři se zaměříme na oblasti specifik vypravěče LDM, ale kromě "telling" se pokusíme zjistit víc i o "showing". Jak navíc fungují ve vzájemné interakci text a obraz u dětských ilustrovaných knížek, jak u bilderbuchů a jak u komiksu?
Na tento seminář si všichni povinně přečtěte knihu Daisy Mrázkové Můj medvěd Flóra a jako druhou knížku si vyberte jednu z dvojice Srdcovka/Pohoršovna.
Obrázkový domácí úkol: Vyberte si jeden z výše zmíněných titulů. Jak by podle vás vypadalo selfie, které by si pořídil*a protagonista*ka (nebo jedna z klíčových postav příběhu)? Selfie vytvořte ručně nebo digitálně pomocí libovolného editoru/programu a nahrajte do moodlu do 3. března, 21:00.
-
MRÁZKOVÁ, Daisy. Můj medvěd Flóra. V Baobabu vyd. 2. Praha: Baobab, 2011
JISLOVÁ, Štěpánka. Srdcovka. Paseka, 2023.
FISCHEROVÁ, Daniela. Pohoršovna. Ilustroval Jitka PETROVÁ. Praha: Mladá fronta, 2014.
-
-
-
Shavitová, Zohar (2018) [1986]: Ambivalentní status textů, in Jana Segi Lukavská (ed.): Dítěti vstříc: K teorii literatury pro děti a mládež. Brno: Host.
Milí kolegové,
text si přečtěte a vypište z něj (klidně v podobě zkrácené citace nebo parafráze)
1) postřehy, s nimiž nesouhlasíte nebo jsou v rozporu s tím, co jste si doteď mysleli;
2) postřehy, které považujete za přínosné, zajímavé;
3) postřehy, kterým nerozumíte.
Místa stručně okomentujte.4) Popřemýšlejte nad tím, zda znáte sami nějakou knihu pro děti/mládež, kterou by bylo možné označit za ambivalentní. Jak se ambivalentní potenciál knihy manifestuje v textu? Stačí vypsat v bodech.
Úkoly 1-4 nahrajte (tentokrát prosím už do soboty 9. 3., 21:00, abych měla čas je projít a okomentovat) do moodlu. Na semináři se zaměříme na nejzajímavější místa z vašich úkolů.
-
-
V anketě jste odhlasovali, že budeme společně číst knihu Kdo zabil snížka? Petry Soukupové.
Domácí úkol:
Přispějte do 17. 3. do "trojitého deníku" (vizte odkaz níže). Jde o variantu metody Podvojný deník, v níž ovšem kromě určitého úryvku a vlastního komentáře můžete později pracovat i s komentářem třetí osoby. Kromě svého vlastního úryvku tedy posléze (do 18. 3., 10 h) nezapomeňte opoznámkovat komentář jednoho z vašich kolegů (vyberte si jakýkoliv komentář, který vás zaujme, a nebude zatím okomentovaný od nikoho jiného). K poznámce se podepište. Pokud by na vás zbyl pouze váš vlastní komentář, opoznámkuju ho já.
-
-
-
V anketě jste si odhlasovali, že budeme číst Matochovu Prašinu. Zaměříme se zejména na první díl, ale pokud jste četli i následující dva díly, tím lépe. Zájemci mohou (zcela nepovinně) prolistovat i komiksy, které fikční svět Prašiny rozvíjejí.
Na tento seminář není žádný úkol, ale zkuste si promyslet, s kým byste rádi měli závěrečnou prezentaci.
Doporučená literatura (pokud by vás téma YA zajímalo víc):
TRITES, Roberta Seelinger. Disturbing the universe: power and repression in adolescent literature. Iowa City: University of Iowa Press, c2000. ISBN 0877457328.
CADDEN, Michael, Karen COATS a Roberta Seelinger TRITES. Teaching young adult literature. New York: The Modern Language Association of America, 2020.
-
-
-
-
Přečtěte si vložený text K. Rybakové a R. Roccanti. Zkuste vymyslet alespoň jednu dvojici literárních děl, která by mohla fungovat tak, jak studie představuje - tzn. vymyslete dvojici děl, z nichž jedno bude patřit do klasického literárního/středoškolského "kánonu" a druhé do oblasti YA/populární literatury. Jaké nosné pojítko mezi nimi vidíte? Jak byste se pokusili toto pojítko využít při práci ve třídě?
Zároveň se před seminářem zkuste zamyslet nad omezeními přístupu, který studie představuje, případně zkuste zvážit, nakolik je představená praxe do českého prostředí přenositelná.
Nezapomeňte také, že už můžete do sdíleného dokumentu (viz odkaz níže) zanášet informace o svých závěrečných prezentacích.
-
-
Kde sbíráte tipy pro výuku? Brainstormujme opět ve fóru, a to do 21. 4. Nestyďte se uvádět jakékoliv své oblíbené zdroje, ať už jde o knihy, časopisy nebo sociální sítě.
Před hodinou se podívejte na začátek knihy (stačí do strany 16) Mojenka Olgy Stehlíkové. -
-
Na tomto semináři si zaprvé shrneme nejdůležitější pojmy, otázky a témata, kterými jsme se během semestru zabývali. Pokud pro vás během semestru zůstalo něco nevyjasněné či zmatené, připravte si prosím své otázky, budeme se jim věnovat.
Zadruhé si popovídáme o tom, co to je čtenářská dílna, čtenářská lekce a čtenářský klub, a zkusíme si společně jednu čtenářskou lekci vymodelovat.
Na tento seminář nemáte žádný domácí úkol. Na semináři už bychom však měli být schopni rekapitulovat, kdy proběhne která závěrečná prezentace. Proto nejpozději 29. 4. v 10 h finalizujte sdílenou tabulku, viz https://docs.google.com/document/d/15yLD4qZFfyfXGGqgm0-uh0liyIFdNco2MOaBkXUYMTU/edit
-