Section outline

    • Po prostudování prezentace zodpovězte následující otázky:

      1/ Charakterizujte invazní druh a jeho vlastnosti

      2/ Za jakých podmínek může dojít k šíření invazního druhu?

      3/ Jaké jsou důvody zavlékání nepůvodních druhů?

      4/ Jak lze eliminovat invazní druhy?

      5/ Uveďte příklady invazních druhů rostlin a živočichů pro území ČR

      6/ Jaký je rozdíl mezi aklimatizací a naturalizací?

      7/ Co to je ferální populace? Uveďte příklady

      8/ Uveďte příklady úspěšných a neúspěšných  reintrodukcí (repatriací)    

    • Po seznámení se s prezentací si vyberte jeden druh bezobratlého živočicha   a obratlovce, kteří jsou invazní v ČR. Ke každému vypracujte přehlednou kartu, která bude obsahovat následující:

      český a vědecký název

      původní výskyt

      způsob šíření

      první výskyt v Evropě

      první výskyt v ČR /rok/

      působené škody (potíže, nemoci apod.)

      nějaká zajímavost o daném druhu

      rozsah do 1000 znaků

    • Po prostudování prezentace zodpovězte na následující otázky:

      1/ Jaká byla historie šíření rostlin? 

      2/ Co je to archeofyt a neofyt?

      3/ Charakterizujte základní rysy rostlinných invazí 

      4/ Jak obvykle rostlinná invaze probíhá?

      5/ Jak lze likvidovat invazní rostliny?

      6/ Uveďte příklady invazních rostlin na území ČR

    • Po prostudování prezentace zodpovězte následující otázky:

      1/ Jaké formy druhové ochrany znáte?

      2/ Uveďte příklady vymřelých druhů živočichů

      3/ Jaké důvody záměrných introdukcí znáte?

      4/ Popište šíření králíka v Austrálii a formy boje s ním

      5/ Uveďte příklad koexistence druhů umožněné predátorem

    • Po prostudování materiálů vypracujte jednu esej z uvedených témat (4-6 stran)

      1/ zpracovávající zamyšlení, jaká kritéria lze využít při hodnocení nepůvodních (invazních) druhů, aby se mohlo rozhodnout proti kterým má smysl bojovat a proti kterým ne

      2/  Jsou invaze hlavně problém pro přírodu a biodiverzitu či především pro nás a ekonomiku?

      3/ Spatřujete nějaký zásadní rozdíl mezi invazními druhy a druhy původními, které díky změnám v krajině expandují?

      4/ Jakými aktuálními problémy by se měla invazivní biologie v současnosti zabývat?

       

    • Po prostudování studijních materiálů zodpovězte na otázky:

      1/ které druhy bezobratlých a obratlovců jsou podle vás na území ČR s ohledem na jejich negativní vliv na zdejší biodiverzitu nejvýznamnější?

      2/ uveďte příklady invazních druhů rostlin a živočichů, které by měly být zmíněny při výuce na základní a střední škole?

      Vypracujte následující úkol:

      1/ pro okolí vašeho bydliště či školy zpracujte seznam nalezených nepůvodních druhů rostlin (případně živočichů), jsou mezi nimi i druhy invazní?   

    • Po prostudování studijních materiálů zodpovězte otázky:

      1/ uveďte příklady invazních druhů evidovaných v rámci EU, které mají velký význam i na území ČR

      2/ uveďte příklady invazních druhů evidovaných v rámci EU, které nemají význam pro území ČR

    • Po prostudování studijních materiálů zodpovězte na následující otázku:

      1/ charakterizujte Lessepsiánské migrace a uveďte příklady druhů

      Vypracujte esej (4-6 stran) na téma:

      2/ Důvody a následky introdukcí živočichů do Austrálie