Invazivní biologie
Section outline
-
-
-
Po prostudování prezentace zodpovězte následující otázky:
1/ Charakterizujte invazní druh a jeho vlastnosti
2/ Za jakých podmínek může dojít k šíření invazního druhu?
3/ Jaké jsou důvody zavlékání nepůvodních druhů?
4/ Jak lze eliminovat invazní druhy?
5/ Uveďte příklady invazních druhů rostlin a živočichů pro území ČR
6/ Jaký je rozdíl mezi aklimatizací a naturalizací?
7/ Co to je ferální populace? Uveďte příklady
8/ Uveďte příklady úspěšných a neúspěšných reintrodukcí (repatriací)
-
-
-
Po seznámení se s prezentací si vyberte jeden druh bezobratlého živočicha a obratlovce, kteří jsou invazní v ČR. Ke každému vypracujte přehlednou kartu, která bude obsahovat následující:
český a vědecký název
původní výskyt
způsob šíření
první výskyt v Evropě
první výskyt v ČR /rok/
působené škody (potíže, nemoci apod.)
nějaká zajímavost o daném druhu
rozsah do 1000 znaků
-
-
-
Po prostudování prezentace zodpovězte na následující otázky:
1/ Jaká byla historie šíření rostlin?
2/ Co je to archeofyt a neofyt?
3/ Charakterizujte základní rysy rostlinných invazí
4/ Jak obvykle rostlinná invaze probíhá?
5/ Jak lze likvidovat invazní rostliny?
6/ Uveďte příklady invazních rostlin na území ČR
-
-
-
Po prostudování prezentace zodpovězte následující otázky:
1/ Jaké formy druhové ochrany znáte?
2/ Uveďte příklady vymřelých druhů živočichů
3/ Jaké důvody záměrných introdukcí znáte?
4/ Popište šíření králíka v Austrálii a formy boje s ním
5/ Uveďte příklad koexistence druhů umožněné predátorem
-
-
-
Po prostudování materiálů vypracujte jednu esej z uvedených témat (4-6 stran)
1/ zpracovávající zamyšlení, jaká kritéria lze využít při hodnocení nepůvodních (invazních) druhů, aby se mohlo rozhodnout proti kterým má smysl bojovat a proti kterým ne
2/ Jsou invaze hlavně problém pro přírodu a biodiverzitu či především pro nás a ekonomiku?
3/ Spatřujete nějaký zásadní rozdíl mezi invazními druhy a druhy původními, které díky změnám v krajině expandují?
4/ Jakými aktuálními problémy by se měla invazivní biologie v současnosti zabývat?
-
-
Po prostudování studijních materiálů zodpovězte na otázky:
1/ které druhy bezobratlých a obratlovců jsou podle vás na území ČR s ohledem na jejich negativní vliv na zdejší biodiverzitu nejvýznamnější?
2/ uveďte příklady invazních druhů rostlin a živočichů, které by měly být zmíněny při výuce na základní a střední škole?
Vypracujte následující úkol:
1/ pro okolí vašeho bydliště či školy zpracujte seznam nalezených nepůvodních druhů rostlin (případně živočichů), jsou mezi nimi i druhy invazní?
-
-
Po prostudování studijních materiálů zodpovězte otázky:
1/ uveďte příklady invazních druhů evidovaných v rámci EU, které mají velký význam i na území ČR
2/ uveďte příklady invazních druhů evidovaných v rámci EU, které nemají význam pro území ČR
-
-
Po prostudování studijních materiálů zodpovězte na následující otázku:
1/ charakterizujte Lessepsiánské migrace a uveďte příklady druhů
Vypracujte esej (4-6 stran) na téma:
2/ Důvody a následky introdukcí živočichů do Austrálie