Obecná ekologie
Section outline
-
-
Po prostudování publikace zodpovězte dotazy:
1/ definujte biodiverzitu a její význam pro člověka
2/ uveďte příklady faktorů ohrožujících ekosystémy a jejich biodiverzitu
3/ co jsou to klíčové druhy?
4/ co to je ekologická odolnost ekosystému?
5/ uveďte příklady přírodních a antropogenních disturbancí
6/ jaký vliv na migrace živočichů má fragmentace krajiny?
7/ jaký význam mají chráněná území pro udržení biodiverzity?
8/ zamyslete se, zda je lepší chránit druhy nebo celé ekosystémy
9/ jaký vliv mohou mít invazní druhy na nativní druhy v různých ekosystémech?
10/ Co jsou to bioindikační druhy? uveďte příklady
-
-
-
Po prostudování textu zodpovězte otázky:
1/ Definujte ekologii a jakým způsobem se dá dělit
2/ Uveďte příklady abiotických a biotických faktorů
3/ jaké znáte ekologické zákony?
4/ Co to je ekologická valence
5/ co jsou to autochtonní a alochtonní druhy?
6/ co jsou to ekosystémové služby?
7/ co jsou to biomy a jaké znáte?
8/ jaké parametry můžeme sledovat u populací?
9/ uveďte příklady r- a K stratégů
10/ jaké jsou vzájemné interakce mezi druhy?
11/ charakterizujte typy ekologických sukcesí
-
-
-
Po prostudování textu vysvětlete následující termíny (uveďte případně i konkrétní příklady):
ekologická nika, princip trade-off, koevoluce, ekologická stabilita.
Napište esej o tom, proč je důležitá rozmanitost živého světa (4-6 stran)
-
-
Po prostudování textu napište esej (4-6 stran) o tom jaký význam má les pro životní prostředí (jaké má funkce) a pro člověka
-
-
-
Po prostudování textu odpovězte na otázky:
1/ jaké typy biodiverzity znáte?
2/ jaké typy speciací znáte?
3/ jaké znáte indexy na hodnocení biodiverzity?
4/ co jsou to hot-spots?
5/ jaký je vztah mezi stabilitou ekosystémů a biodiverzitou?
-
-
-
Po prostudování textu zodpovězte otázky:
1/ jaké problémy mohou mít početně malé populace živočichů? Co to je bottleneck efekt?
2/ charakterizujte problematiku ostrovní biogeografie a zdejších populací
3/ jaký může být rozptyl (rozmístění jedinců) v populaci?
4/ charakterizujte populační cykly bezobratlých a obratlovců s příklady
5/ charakterizujte vyváženou populaci obratlovců (s ohledem na zastoupení jednotlivých věkových skupin)
6/ uveďte vztah populace predátora a íeho kořisti (s konkrétním příkladem)
-
-
-
Po prostudování textu zodpovězte následující kontrolní otázky:
1/ kdo to byl Ernst Haeckel
2/ jaká je struktura a principy obecné ekologie
Zamyslet se, jaký praktický význam má studium ekologie pro lidstvo
-
-
-
Po prostudování textu zodpovězte následující kontrolní otázky:
1/ jaký je rozdíl mezi lotickým a lenitickým prostředím?
2/ co to je říční kontinuum?
3/ jaká znáte rybí pásma a zdejší typické druhy?
4/ co je to eutrofizace a saprobita?
5/ jaké negativní antropogenní vlivy na říční systémy znáte?
6/ co je principem revitalizací říčních toků?
7/ jaké bariéry brání anadromním a katadromním tahům ryb a mihulí a jak je lze eliminovat?
-