Section outline

    • Po prostudování publikace zodpovězte dotazy:

      1/ definujte biodiverzitu a její význam pro člověka

      2/ uveďte příklady faktorů ohrožujících ekosystémy a jejich biodiverzitu

      3/ co jsou to klíčové druhy? 

      4/ co to je ekologická odolnost ekosystému?

      5/ uveďte příklady přírodních a antropogenních disturbancí

      6/  jaký vliv na migrace živočichů  má fragmentace krajiny?

      7/ jaký význam mají chráněná území pro udržení biodiverzity?

      8/ zamyslete se, zda  je lepší chránit druhy nebo celé ekosystémy

      9/ jaký vliv mohou mít invazní druhy na nativní druhy v různých ekosystémech?

      10/ Co jsou to bioindikační druhy? uveďte příklady   

    • Po prostudování textu zodpovězte otázky:

      1/ Definujte ekologii a jakým způsobem se dá dělit

      2/ Uveďte příklady abiotických a biotických faktorů

      3/ jaké znáte ekologické zákony?

      4/ Co to je ekologická valence

      5/ co jsou to autochtonní a alochtonní druhy?

      6/ co jsou to ekosystémové služby?

      7/ co jsou to biomy a jaké znáte?

      8/ jaké parametry můžeme sledovat u populací?

      9/ uveďte příklady r- a K stratégů

      10/ jaké jsou vzájemné interakce mezi druhy?

      11/ charakterizujte typy ekologických sukcesí

    • Po prostudování textu vysvětlete následující termíny (uveďte případně  i konkrétní příklady):

      ekologická nika, princip trade-off, koevoluce, ekologická stabilita.

      Napište  esej  o tom, proč je důležitá rozmanitost živého světa (4-6 stran)  

    • Po prostudování textu napište esej  (4-6 stran) o tom jaký význam má les pro životní prostředí (jaké má funkce)  a pro člověka 

    • Po prostudování textu odpovězte na otázky:

      1/ jaké typy biodiverzity znáte?

      2/ jaké typy speciací znáte? 

      3/ jaké znáte indexy na hodnocení biodiverzity?

      4/ co jsou to hot-spots?

      5/ jaký je vztah mezi stabilitou ekosystémů a biodiverzitou?

    • Po  prostudování textu zodpovězte otázky:

      1/ jaké problémy mohou mít početně malé populace živočichů? Co to je bottleneck efekt?

      2/ charakterizujte problematiku ostrovní biogeografie a zdejších populací

      3/ jaký může být rozptyl (rozmístění jedinců) v populaci?

      4/ charakterizujte populační cykly bezobratlých a obratlovců s příklady

      5/ charakterizujte vyváženou populaci obratlovců (s ohledem na zastoupení jednotlivých věkových skupin)

      6/ uveďte vztah populace predátora a íeho kořisti (s konkrétním příkladem)  

    • Po prostudování textu zodpovězte  následující kontrolní otázky:

      1/ kdo to byl Ernst Haeckel

      2/ jaká je struktura a principy obecné ekologie

      Zamyslet se, jaký praktický význam má studium ekologie pro lidstvo 

    • Po prostudování textu zodpovězte následující kontrolní otázky:

      1/ jaký je rozdíl mezi lotickým a lenitickým prostředím?

      2/ co to je říční kontinuum?

      3/ jaká znáte rybí pásma a zdejší typické druhy?

      4/  co je to eutrofizace a saprobita?

      5/ jaké negativní antropogenní vlivy na říční systémy znáte? 

      6/ co je principem revitalizací říčních toků?

      7/ jaké bariéry brání anadromním a katadromním tahům ryb a mihulí a jak je lze eliminovat?