Historicko-sociologické konfrontace (ZS 2013/14)
Section outline
-
23. 10. 2013 mezinárodní konference Kánony kultury ve Střední Evropě: regionální jednota a národní rozdíly
1) Definice kánonu kultury ve střední Evropě:
prof. Michel Masłowski
prof. Petr Kyloušek
2) Střední Evropa ze sociologické a historické perspektivy:
prof. Jóhann Páll Arnason·
prof. Miroslav Hroch
doc. Csaba Szaló
-
6. 11. 2013: doc. Jiří Musil Kolaps římské říše
-
20. 11. 2013: Dr. phil. Pavel Himl Policie, moderní stát a Foucault
V přednáškách z Collège de France z konce 70. let 20. století, vydaných pod názvem "Sécurité, territoire, population", se Michel Foucault zabývá mj. proměnami a vůbec vznikem moderní státní moci a s tím souvisejících institucí, vědění a praktik. Proměnou od "dobré správy" po "represivní aparát" prošel v této souvislosti mezi 16. a počátkem 19. století i pojem "policie". Cílem přednášky bude ptát se po místě Foucaultových úvah k policii a šířeji "gouvernementalité" při historickém výzkumu reforem státní a městské správy v habsburské monarchii v poslední třetině 18. století.
-
4. 12. 2013: prof. Jiří Štaif Alternativní elity a nacionalismus v dlouhém 19. století
K pojmu alternativní elity jsem dospěl, když jsem psal svou monografii na téma Obezřetná elita. Česká společnost mezi tradicí a revolucí 1830 - 1851 (2005). Vycházel jsem přitom z konceptu, jenž předpokládá, že společenskou změnu lze uskutečnit v případě, v němž stávající elity nejsou schopny svou řídící rolí úspěšně zaplnit historicky proměnlivý prostor, v němž se odehrává společenské dění. Pokud se objevuje lákavá nabídka neobsazených prostorů, pak vzniká šance, aby je zaplnily nové elity, jež se v případě úspěchu stávají alternativními vůči těm stávajícím.
Alternativní elity se přitom musí legitimizovat nejen svými schopnostmi obsadit tyto mezery, nýbrž i svou schopností získávat pro "svou" věc dostatečnou společenskou podporu. Zpočátku může mít jejich počínání charakter hry, díky níž si nejprve ujasňují, o čem by měla vlastně být a posléze vymezují své "hřiště". Pokud ovšem pro svou hru získají dostatečný počet "spoluhráčů", pak začne ve veřejném prostoru získávat na významu jako nová názorová, akční a případně společenská struktura. Pokud ji stávající elity nejsou schopny "dodatečně" kontrolovat, pak se pro ně stává více či méně delegitimizující mocenskou výzvou.
Za hlavní pole seberealizace alternativní elity jsem v tomto případě považoval český národotvorný proces. Za limit její akceschopnosti pak její obezřetnou mentalitu, jež se projevila v revoluci 1848 - 1849. Později jsem si uvědomil, že prostřednictvím fenoménu alternativních elit by bylo možno vysvětlit i řadu dalších společenských změn např. v oblasti náboženství, ideologií a politiky, a to nejen v moderní době. K tomu srv. J. Štaif, Interpretationsprobleme der alternativen Konstruktion der tschechischen Nationalelite im 19. Jahrhundert. In: M. Řezník, L. Velek (eds.), Adelsgeschichte als Elitenforschung (2012, 49 - 57).