Osnova témat

  • Úvod

    Cíle předmětu:

    Cílem oborové didaktika 1 je uvést studenta ZSV do širších a komplexních souvislostí výuky občanské výchovy a společenských věd a seznámit jej se základními paradigmaty reflexe vzdělávání, což v našem případě znamená:

    • porozumět jedinečnosti výzev oborové didaktiky;
    • nahlédnout provázanost tří dimenzí: dimenze žitého světa, dimenze odborného myšlení a dimenze didaktického myšlení a zkušenosti;
    • porozumět významu humanitního vzdělávání v kontextu různých vzdělávacích paradigmat (viz též Bertrand: Soudobé teorie vzdělávání)

    Požadavky k zakončení prředmětu:

    • aktivní účast na seminářích a kooperace se studenty v rámi seminářů (povinná je min. 80% docházka)
    • průběžné plnění dílčích úkolů zadávaných v jednoltivých seminářích a k těmto seminářům
    • obeznámenost s tématy přednášek a samostudium (seznámení s obsahem povinné četby) - studující prokazuje v seminářích a prostřednictvím zápočtové práce;
    • včasné odvezdání kvalitní zápočtové práce (obvykle portfolia úkolů) a v případě potřeby její (inividuální či kolokviální) obhájení

    S charakterem a obsahem zápočtové práce jsou studenti seznámeni na počátku semestru. Pro potřeby tohoto předmětu je za zápočtovou práci obyvkle považováno portfolio sestávající z průběžných a celosemestrálních úkolů, jež studenti v rámci předmětu plní.

    Portfolio

    Portofolio se sestává

    • z hlavičky portfolia
    • minimálně ze čtyř zvládnutých dílčích úkolů, jež budou zadávány k seminářům (zadáno bude cca 6 úkolů)
    • ze zpětné vazby na průběh předmětu

    Portofolio se odevzdává v zápočtovém týdnu prostřednictvím moodlu.

    Seznam úkolů pro LS 23-24:

    • Zamyšlení nad specifiky oborové didaktiky OV/ZSV (respektive výuky OV/ZSV)
    • Krédo občankáře (jakou máte vizi výuky OV/ZSV)
    • Představení seba sama prostřednictvím představení zvolené věci (je možné reflektovat své vystoupení a vyhodnotit, jak se Vám pracovalo s vlastní zkušeností; jakou zkoušenost byste využili ve výuce a jakou nikoli + zdůvodnění)
    • Didaktické představení jednoho společenskovědního či filosofického pojmu (zdůvodnění volby pojmu, pojmenování obtíží pro jeho sdílení žákům, vlastní text představující tento pojem - co byte řelki žákům/studentům?)
    • Nastudování a reflektování jednoho teoretického k přístupu ke vzdělávání (Bertrand; kap. 1 - 7.)
    • Anotace a reflexe jednoho odborného textu vztahujícího se k problematice oborové didaktiky OV
    • (volitelný úkol - po domluvě)

  • Úvodní setkání nad tématem

    • Radosti a nástrahy kantorského povolání ... Čím je vlastně kantořina?
      • Co jsem zažil (ve škole)? Jaké mám představy i učitelství?
      • Co (přirozeně) patří k povolání učitele?
      • Co patří/bude patřit k povolání občankáře ...

    • Zastavení a ohlédnutí po vlastní situaci na cestě k povolání (poznání) ... nejen pedagogickému
      • Kde jsem a jak mi je? Odkud jdu? Kam jdu? Proč jdu tím směrem? Co očekávám? Čeho se bojím?
      • Mám či mohu mít (životní) vizi/sen? Z čeho ta vize povstává? ... Kým jsem (Čím chci být, co chci zažít? Čím chci naplnit svůj život?)
  • Mé pedegogické krédo

    K osobě učitele

    • Kde mám/mohu mít své pedagogické zámezmí?
    • Jaké hodnoty jsou pro mě podstatné?

    K povaze výuky

    • Jak si představuji výuku?
    • Jo ji činí smysluplnou? (pro mne, pro studenty)
  • Podmínky plnení předmětu a odevzdání finálního výstupu

  • Zajímavá témata

  • Oborová didaktika (jako problém)