Oborová didaktika 1
Osnova témat
-
Cíle předmětu:
Cílem oborové didaktika 1 je uvést studenta ZSV do širších a komplexních souvislostí výuky občanské výchovy a společenských věd a seznámit jej se základními paradigmaty reflexe vzdělávání, což v našem případě znamená:
- porozumět jedinečnosti výzev oborové didaktiky;
- nahlédnout provázanost tří dimenzí: dimenze žitého světa, dimenze odborného myšlení a dimenze didaktického myšlení a zkušenosti;
- porozumět významu humanitního vzdělávání v kontextu různých vzdělávacích paradigmat (viz též Bertrand: Soudobé teorie vzdělávání)
Požadavky k zakončení prředmětu:
- aktivní účast na seminářích a kooperace se studenty v rámi seminářů (povinná je min. 80% docházka)
- průběžné plnění dílčích úkolů zadávaných v jednoltivých seminářích a k těmto seminářům
- obeznámenost s tématy přednášek a samostudium (seznámení s obsahem povinné četby) - studující prokazuje v seminářích a prostřednictvím zápočtové práce;
- včasné odvezdání kvalitní zápočtové práce (obvykle portfolia úkolů) a v případě potřeby její (inividuální či kolokviální) obhájení
S charakterem a obsahem zápočtové práce jsou studenti seznámeni na počátku semestru. Pro potřeby tohoto předmětu je za zápočtovou práci obyvkle považováno portfolio sestávající z průběžných a celosemestrálních úkolů, jež studenti v rámci předmětu plní.
Portfolio
Portofolio se sestává
- z hlavičky portfolia
- minimálně ze čtyř zvládnutých dílčích úkolů, jež budou zadávány k seminářům (zadáno bude cca 6 úkolů)
- ze zpětné vazby na průběh předmětu
Portofolio se odevzdává v zápočtovém týdnu prostřednictvím moodlu.
Seznam úkolů pro LS 23-24:
- Zamyšlení nad specifiky oborové didaktiky OV/ZSV (respektive výuky OV/ZSV)
- Krédo občankáře (jakou máte vizi výuky OV/ZSV)
- Představení seba sama prostřednictvím představení zvolené věci (je možné reflektovat své vystoupení a vyhodnotit, jak se Vám pracovalo s vlastní zkušeností; jakou zkoušenost byste využili ve výuce a jakou nikoli + zdůvodnění)
- Didaktické představení jednoho společenskovědního či filosofického pojmu (zdůvodnění volby pojmu, pojmenování obtíží pro jeho sdílení žákům, vlastní text představující tento pojem - co byte řelki žákům/studentům?)
- Nastudování a reflektování jednoho teoretického k přístupu ke vzdělávání (Bertrand; kap. 1 - 7.)
- Anotace a reflexe jednoho odborného textu vztahujícího se k problematice oborové didaktiky OV
- (volitelný úkol - po domluvě)
-
- Radosti a nástrahy kantorského povolání ... Čím je vlastně kantořina?
- Co jsem zažil (ve škole)? Jaké mám představy i učitelství?
- Co (přirozeně) patří k povolání učitele?
- Co patří/bude patřit k povolání občankáře ...
- Zastavení a ohlédnutí po vlastní situaci na cestě k povolání (poznání) ... nejen pedagogickému
- Kde jsem a jak mi je? Odkud jdu? Kam jdu? Proč jdu tím směrem? Co očekávám? Čeho se bojím?
- Mám či mohu mít (životní) vizi/sen? Z čeho ta vize povstává? ... Kým jsem (Čím chci být, co chci zažít? Čím chci naplnit svůj život?)
- Radosti a nástrahy kantorského povolání ... Čím je vlastně kantořina?
-
K osobě učitele
- Kde mám/mohu mít své pedagogické zámezmí?
- Jaké hodnoty jsou pro mě podstatné?
K povaze výuky
- Jak si představuji výuku?
- Jo ji činí smysluplnou? (pro mne, pro studenty)
-
-
-
Video dostupné na: zde (bohužel vyžaduje G přihlášení)
-