Тематический план

  • Přednáška: Granty v paměťových institucích

    Cílem předmětu je seznámit studenty s:

    - typologií grantových titulů v ČR a EU

    - tematickým zaměřením titulů určených pro paměťové instituce

    - procesem realizace projektů podpořených finančními zdroji grantových programů

    - výhodami a omezeními využití grantových prostředků

  • Přednáška: Struktura grantové žádosti

    V rámci modulu se studenti seznámí s obecnou strukturou grantové žádosti a základními principy přípravy projektové dokumentace nutné pro získání grantových prostředků.

    Projektový záměr musí být podán v podobě, která přesně odpovídá požadavkům konkrétního programu. 

      

  • Seminář: Nácvik přípravy projektové žádosti

    V rámci tohoto semináře si studenti sami vyzkouší komplexní přípravu podkladů pro podání grantové žádosti. 

    Výstup zpracovávejte ve dvojicích nebo ve trojicích.

    Postup při zpracování:

    Najděte malou nebo střední knihovnu, která má zájem o rozšíření svých služeb

    Proveďte analýzu knihovny a jejího bezprostředního okolí

    Navrhněte projektový záměr vycházející z potřeb knihovny a zpracované analýzy

    Najděte vhodný grantový / dotační titul

    Zpracujte projektovou žádost v souladu se zadávací dokumentací pro rok 2022

    Struktura dokumentů nutných k získání zápočtu:

    1. analýza knihovny a jejího okolí, identifikace možných projektů, zvolení a zdůvodnění nejvhodnější varianty. Do hlavičky dokumentu uveďte název a adresu knihovny a jméno knihovníka, se kterým jste spolupracovali.

    2. ucelená dokumentace v souladu s požadavky zvoleného dotačního titulu 

    Při hodnocení bude zvláštní zřetel kladen na:

    - celková koncepce projektu a jeho zasazení do strategického plánu instituce (využití SWOT analýzy)

    - tematické zaměření projektu, vč. cílové skupiny a výstupů

    - splnění všech formálních i obsahových požadavků zvoleného grantového titulu

    - stanovení KPI pro daný projekt, aplikace metody SMART

    - harmonogram a finanční plán projektu

    - zpracování projektu z hlediska úplnosti, přehlednosti, stylistiky apod.

    Termín pro splnění práce je 5.9.2024.



    Variantní nabídka projektů - UK Point

    • Hlasové majáčky - kontrola funkčnosti a doplnění na fakultách

    Jedna z nejdůležitějších činností při pohybu v prostoru je co nejpřesnější získávání aktuálních informací o daném místě. S tímto souvisí i umísťování akustických orientačních majáčků, které zajišťují bezpečný přístup a navedení k danému konkrétnímu bodu. Povinnost umisťovat akustické prvky pro orientaci osob se zrakovým postižením (orientační hlasové majáčky) vyplývá z požadavku prováděcí vyhlášky stavebního zákona vyhl. č. 398/2009 Sb., § 5, odst. 2. Studenti by mohli obejít univerzitní budovy dle mapky a zjistit, které budovy majáčky mají a které nikoli. K zjištění existence majáčku slouží ovladač, který by studenti dostali k dispozici a zapsali by případně větu, která je v majáčku namluvená. Aktuálnost věty posoudí pracovníci CC a případně rozhodnou o její aktualizaci. Také je možné domluvit se s fakultami, kde majáčky nejsou, na jejich pořízení. Finance je možné zkusit získat například od nadace Světluška. kontakt: Jan Král

     

    • Přístupnost laboratoří a speciálních učeben - návrh virtuální laboratoře plus pravidla, co musí specifická místnost splňovat. Laboratoří či speciálních učeben je celá řada různých typů. Je možné si vybrat jednu konkrétní (např.  laboratoř pro syntetickou chemii, laserová laboratoř apod.) a navrhnout, jak by měla teoreticky vypadat, aby byla co nejvíce přístupná osobám na vozíku, osobám se zrakovým nebo sluchovým znevýhodněním a pod. Je možné zjistit, zda v zahraničí taková laboratoř není a zjistit, jaké má parametry. Sloužilo by to pak případně jako vzor, pokud by se stavěli nové budovy nebo se dělali rekonstrukce stávajících budov. kontakt:  simona.kostelanska@ruk.cuni.cz

     

    • Virtuální prohlídka prostorů UK

    Virtuální prohlídky jsou potřebné pro studující nejen na vozíku, ale také s PAS nebo osoby se špatnou orientací. Pro tyto studující je lepší, když si z pohodlí domova „projdou“ prostory virtuálně a využijí např. nástroje měření dveří, výtahu atd., aby věděli, zda se do budovy vůbec dostanou. Tvorba virtuální prohlídky má svá pravidla, vytváří je několik společností v ČR a spolupracujeme se studenty PřF, kteří se tvorbě virtuálních prohlídek učí. Na tvorbu virtuálních prohlídek jsou potřeba finance, mohlo by být zajímavé zjistit možnost nadačních příspěvků (konto Bariéry?). kontakt:  simona.kostelanska@ruk.cuni.cz

     

    • Reflexní navigace

    Kontrola a doplnění reflexních a protiskluzových prvků na schody/nájezdy/skleněné výplně dveří pro osoby se zrakovýma pohybovým postižením pro lepší a bezpečnější orientaci v prostoru. Je možné zmapovat některou univerzitní budovu dle výběru studentů, zda reflexní prvky má a případně navrhnout, kde by se měli doplnit (a případně zkusit spolupracovat se SBZ na nápravě). kontakt: Jan Král

     

    Každoroční série přednášek a workshopů o SSP na odborná témata pro akademickou obec, společně se stánky neziskových organizací. Cílová skupina jsou studenti, uchazeči i akademičtí pracovníci. Studenti mohou spolupracovat na tvorbě programu, na propagaci akce, na samotné realizaci akce. kontakt: simona.kostelanska@ruk.cuni.cz

      

    • Chillout zóny pro duševní pohodu – oddychové zóny na fakultách / vybrané fakultě. Je možné zkusit domluvit, zda by některá fakulta měla prostor pro "chillout zónu". Nešla by využít knihovna či prostor menzy? Čím by měla být tato zóna vybavená? Je možné získat na prostor finance? kontakt: anna.vozkova@ruk.cuni.cz

     

    • evidence příslušenství pro studující rodiče na fakultách (přebalovací pulty, mikrovlnky...). CC eviduje vybavení pro studující rodiče:https://centrumcarolina.cuni.cz/CC-60.html. Seznam je potřeba aktualizovat a případně fakultám, kde zázemí chybí, navrhnout úpravy. Na některých univerzitách jsou k dispozici "kojící místnosti" - bylo by možné je zřídit na některé fakultě? Co by pro to bylo potřeba? Studujícím rodičům často pomůže i třeba přístup k mikrovlnce nebo rychlovarné konvici. Mají tuto možnost na fakultách? Je to někde označené, napsané - dozví se tuto informaci? kontakt: Zuzana Hlucháňová Horká